onsdag 13 april 2016

Studieresa London-Bristol

Det var inte igår jag var i London. Närmare bestämt kan det ha varit 1990, i luckan mellan två jobb. Sunkigt hotell men härlig stad, och efter fyra dagar var jag pank, medan tre dagar av resan återstod. Det blev till att hitta gratisnöjen som att promenera gata upp och gata ner och helst inte bli alltför hungrig. Och nu var det alltså dags igen, men under helt andra omständigheter.

Studieresa till London och Bristol med regional filmverksamhet i fokus. Hur gör man där för att stötta visningsarrangörer, bredda publik och filmrepertoar? Resan genomfördes i regi av Regionala Filmresurscentrums Samarbetsråd och subventionerades av Svenska Filminstitutet. Tolv entusiastiska personer från hela landet kastades in i ett tre dygn långt och välplanerat program, där vi träffade representanter för British Film Institute (BFI), Independent Cinema Office (ICO), Film Hub South West and West Midlands, The Cube Microplex och Watershed Cinema. Såg jag London? Såg jag Bristol? Nä, inte precis. Men jag och mina reskamrater fick massor av intryck från hur man också kan arbeta med regionala filmfrågor, och hur man kan driva biograf och publikarbete.

I ett tättbefolkat land som Storbritannien har biograferna en större potentiell publik än i Sverige inom ett kort geografiskt avstånd. Det gör att man kan erbjuda ett större program med större publikintäkter – under förutsättning att man gör ett aktivt publikarbete. Oftast har biografen även bar, och flera av de biografer vi besökte ägde även sina egna hus - två faktorer som ökar möjligheterna att dra in pengar. Brittiska företag kan också göra skatteavdrag för stöd till kulturverksamheter, vilket gör att ”fundraising” i vid mening är en viktig arbetsuppgift för de flesta arthousebiografer.

Regional kulturverksamhet existerar inte i samma utsträckning i Storbritannien som i Sverige sedan några år tillbaka, men de regionala ”film hubs” som finns har nationella uppdrag inom sina styrkeområden och nationella stödmedel att fördela ut i sina regionala kontaktnät. På nationell nivå finns också kompetensutveckling för visningsarrangörer på mer avancerad nivå än i vårt land. Dock har man inte samma fokus på barn och unga som vi har. På agendan står istället ”diversity” (mångfald) som man arbetar med på alla nivåer. Framför allt är man bra på statistik, uppföljning, analys och metodutveckling. Och på att ”pitcha” sin verksamhet på ett lustfyllt, fördjupat och intressant sätt. Exemplet Watershed i Bristol – kulturhus, biograf, regional hub, media studio med mera – är ett utmärkt exempel på en plats där kultur och näring möts och sker i praktiken.

Text & foto:
Anna-Karin Dahlin, Film i Skåne

Telefon : 0411 55 87 50
Fax : 0411 55 97 40

Malmökontoret besöksadress
Friisgatan 19 B (OBS! Inte postadress)
Telefon : 040 78 176