Aktuellt

onsdag 31 augusti 2016

Två röster från Fårö

Två berättelser från Talangdagarna på Fårö i somras är publicerade under fliken "Reseberättelser". Miranda Moeschlin och Ismaila Jallow har var för sig skrivit om sina intryck och erfarenheter från en intensiv tid med både eget filmskapande och studier av andras. Länk till deras texter: http://www.filmiskane.se/produktion/reseberaettelser

.... till hennes spännande jobb under tiden september 2016 t o m februari 2017. Då ska hon - hon får formulera det hela själv. In English.

Regeringens proposition "Mer film till fler - en sammanhållen filmpolitik (2015/16:132)" föreslår ett antal råd i syfte att garantera filmbranschens aktörer insyn och möjlighet att påverka utformningen av filmstöden. Svenska Filminstitutet har i sin tur formulerat ett förslag till utformning och sammansättning av råden, och har skickat ut detta till filmbranschen för yttrande. Ur Film i Skånes yttrande: ".... För att reell påverkan och insyn ska vara möjlig krävs att råden har en betydande grad av autonomi i förhållande till Svenska Filminstitutet; att agendan också kan sättas utifrån ledamöternas frågeställningar och perspektiv, att rådens sammansättning bygger på representativitet från filmbranschens olika delar och råden ges möjlighet att ta del av strategisk viktig information såsom förslag till budget, innan den är beslutad....".
Hela yttrandet kan läsas i bifogad pdf-fil.

Årets stipendiat har de senaste åren utmärkt sig som en av våra främsta filmfotografer. Ita Zbroniec-Zajts foto fångar stämningar, närvaro och har förmågan att i filmens flöde skapa stilsäkra bilder som blir bestående fotokonst. Hon tilldelas därför 2016 års Bo Widerbergstipendium på 40.000 kronor. Ita svarar för det uppmärksammade  fotot i bland annat Svenskjävel, Yarden, Granny's Dancing on the Table och senast Min faster i Sarajevo. Ita är utbildad vid den välrenommerade filmhögskolan i Lódz, Polen, är stationerad i Malmö men arbetar i flera europeiska länder. (Ur Film i Båstads pressrelease.)

www.itazbronieczajt.com

Bo Widerberg-stipendiet

1997 instiftade Stefan Jarl, tillsammans med Film i Båstad, det stipendium som traditionsenligt delas ut i Bo Widerbergs namn varje år under Lilla Filmfestivalen, Båstad, till en filmare som verkar i hans anda. Stipendiet utdelas med bidrag från ABF, Film i Skåne, Svenska Filminstitutet, Båstads Kommun och Föreningen Film i Båstad. Stipendiet är i år på 40 000 kronor.

Trailer Yarden:                       https://www.youtube.com/watch?v=ZAhx7E1eWXw

Trailer Min faster i Sarajevo:  https://www.youtube.com/watch?v=r0wefsEsnRE

Nu flyttar Film i Skåne huvudkontoret in i Ystad Studios. På så sätt kommer vi närmare både filminspelningarna och den pedagogiska verksamheten i Ystad Studios Film Camp.Under sommaren och hösten huserar vi provisoriskt på bottenplan, medan våra kontorslokaler en trappa upp renoveras. Planen är att vi ska kunna flytta in "på riktigt" från och med årsskiftet. Spännande, tycker vi, mitt bland flyttkartongerna och det som ska fixas. Den nya post- och besöksadressen är Film i Skåne, Elis Nilssons väg 5, 271 39 Ystad.

CineRegio, den gemensamma organisationen för de europeiska filmfonderna, höll möten kring olika teman under Cannes filmfestival. Film i Skåne är engagerade i flera av huvudorganisationens undergrupper; KIDS-Regio, Green-Regio och Docu-Regio. Och inte nog med det, Film i Skåne valdes även in i styrelsen för CineRegio genom VD Ralf Ivarsson. Styrelsen fick ytterligare två nya ledamöter och en ny styrelseordförande, Gerlinde Seitner, VD för Vienna Film Fund. Dessutom valdes tre nya medlemmar in i organisationen som nu består av 44 europeiska filmfonder.

Bilden är från mars 2016 i Malmö under The Financing Forum for Kids Content - ett branschevenemang inom KIDS-Regio - då ett möte hölls mellan ordförandena i Region Skånes och Region Thüringens kulturnämnder på temat utökat samarbete kring barnfilm. Från vänster Mr. Greiner, Ms. Gabrielli, Mr. Ivarsson, Ms. Ward, Mr. Kruckels och Ms. Appelgren.


måndag 23 maj 2016

2015 - vad hände?

Nu är den klar, verksamhetsberättelsen för 2015. Här kan du läsa om ny regional strategi för rörlig bild området, och vad Film i Skåne gjorde för att stärka skånsk film inom och utanför Skånes gränser. Och på vilka sätt vi arbetade för att film ska kunna ses, göras och diskuteras i hela vårt landskap.

Manusgurun Robert Mckee och STORY Seminar till Malmö 25-27 november 2016!

Amerikanske Robert Mckee är vid 75 års ålder den kanske mest respekterade manusdoktorn i världen. 

Hans utsålda seminarier hålls annars bara vid ett få tillfällen per år och då främst i världsstäder som London, Los Angeles, New York och Peking.

2016 kommer han till Sverige och Malmö med sitt erkända manusseminarium STORY som är döpt efter hans respekterade bok STORY - Structure, Substance, and the Principles of Screenwriting. 

Oavsett om du är manusförfattare, regissör, dramaturg, skådespelare, dataspelsutvecklare, prosaförfattare eller filmare så är detta en ytterst unik möjlighet för dig som arbetar med berättande i Sverige och övriga Norden att under tre intensiva dagar ta del av Robert Mckee's tankar och metoder om berättande, skrivande och skapandet av historier.

Arrangör är Vy Film med stöd från Film i Skåne, Region Skåne, Malmö stad, BoostHbg, Svenska filminstitutet, Danska filminstitutet och i samarbete med Den Danske Filmskolens Efteruddanelse. 

För mer info och biljetter: 

http://mckeemalmo2016.se/

Mer info om Robert Mckee och innehållet i STORY seminariet:

http://mckeestory.com/seminars/story/

Så var Pixel Skånes Filmfestival avklarad och vinnarrna är…. Vinnare i Pixel Klass 2 - "Fucking död" av Nils Arneberg. Vinnare i Pixel Klass 3 - "That´s what friends are for" av Brynhildur Thorarinsdottir. Vinnare i Pixel Klass 4 - "I skuggan av oron" av Anna Johansson.

onsdag 13 april 2016

Studieresa London-Bristol

Det var inte igår jag var i London. Närmare bestämt kan det ha varit 1990, i luckan mellan två jobb. Sunkigt hotell men härlig stad, och efter fyra dagar var jag pank, medan tre dagar av resan återstod. Det blev till att hitta gratisnöjen som att promenera gata upp och gata ner och helst inte bli alltför hungrig. Och nu var det alltså dags igen, men under helt andra omständigheter.

Studieresa till London och Bristol med regional filmverksamhet i fokus. Hur gör man där för att stötta visningsarrangörer, bredda publik och filmrepertoar? Resan genomfördes i regi av Regionala Filmresurscentrums Samarbetsråd och subventionerades av Svenska Filminstitutet. Tolv entusiastiska personer från hela landet kastades in i ett tre dygn långt och välplanerat program, där vi träffade representanter för British Film Institute (BFI), Independent Cinema Office (ICO), Film Hub South West and West Midlands, The Cube Microplex och Watershed Cinema. Såg jag London? Såg jag Bristol? Nä, inte precis. Men jag och mina reskamrater fick massor av intryck från hur man också kan arbeta med regionala filmfrågor, och hur man kan driva biograf och publikarbete.

I ett tättbefolkat land som Storbritannien har biograferna en större potentiell publik än i Sverige inom ett kort geografiskt avstånd. Det gör att man kan erbjuda ett större program med större publikintäkter – under förutsättning att man gör ett aktivt publikarbete. Oftast har biografen även bar, och flera av de biografer vi besökte ägde även sina egna hus - två faktorer som ökar möjligheterna att dra in pengar. Brittiska företag kan också göra skatteavdrag för stöd till kulturverksamheter, vilket gör att ”fundraising” i vid mening är en viktig arbetsuppgift för de flesta arthousebiografer.

Regional kulturverksamhet existerar inte i samma utsträckning i Storbritannien som i Sverige sedan några år tillbaka, men de regionala ”film hubs” som finns har nationella uppdrag inom sina styrkeområden och nationella stödmedel att fördela ut i sina regionala kontaktnät. På nationell nivå finns också kompetensutveckling för visningsarrangörer på mer avancerad nivå än i vårt land. Dock har man inte samma fokus på barn och unga som vi har. På agendan står istället ”diversity” (mångfald) som man arbetar med på alla nivåer. Framför allt är man bra på statistik, uppföljning, analys och metodutveckling. Och på att ”pitcha” sin verksamhet på ett lustfyllt, fördjupat och intressant sätt. Exemplet Watershed i Bristol – kulturhus, biograf, regional hub, media studio med mera – är ett utmärkt exempel på en plats där kultur och näring möts och sker i praktiken.  

Text & foto:
Anna-Karin Dahlin, Film i Skåne

"Det var en stor glädje när jag fick veta att min film Berättelser från Malmö nominerats till New doc award på Tempo dokumentärfestival i Stockholm 2016. Filmen som handlar om tre invandrade musiker i Malmö hade premiär på Malmö sommarscen i augusti 2015 och är knappt en timme lång. Visningen på Tempo skulle bli filmens festivalpremiär." Läs Carl Mobergs berättelse från Tempo under Reseberättelser.

Flyer_2016-01

Vill du pröva på att göra film? Eller drömmer du om att bli skådespelare? Anmäl dig till Kulturkampen 2016, Skånes största filmläger. Lägret äger rum i Ystad mellan den 17- 23 juni och är öppet för ungdomar mellan 13-19 år boende i Skåne .

torsdag 17 mars 2016

Christina Erman Widerberg

Konstnären, filmaren och pedagogen Christina Erman Widerberg har avlidit efter en tids sjukdom. Sedan 2009 var Christina en uppskattad och flitigt anlitad pedagog inom Film i Skånes filmpedagognätverk. Tillsammans med filmpedagog Pia Ivarsson utvecklade hon bland annat ett filmkollo för unga med funktionsnedsättning sommaren 2013. I dokumentärfilmen Bomber och granater, knivar och gafflar porträtterade hon konstnären Karl Persson vars liv kantas av olika diagnoser, och sitt eget pedagogiska arbete tillsammans med honom. Filmen väckte stort intresse och visades på många platser i Skåne genom visningsnätverket CineSkåne och kommunernas skolbioverksamhet. Christinas erfarenheter från det filmpedagogiska fältet tillsammans med hennes gedigna konstnärliga bakgrund, gjorde henne till en inspirerande föreläsare om ungas kreativitet. Christina Erman Widerberg var varm, engagerad och professionell. Men också vår vän. Christina, vi saknar dig!

Foto: Andrew Tonn

Regeringen presenterade i dag delar ur den kommande filmpolitiska propositionen. Förslaget innebär en helstatlig filmpolitik med en tydlig vision. En historisk förändring från de filmavtal som kännetecknat svensk film de senaste femtio åren. – Det är positivt med en tydlig vision för filmen i den nya filmpolitiken. Vi tror att vi nu kan göra ett effektivare jobb med att uppfylla målen. Vi kommer att kunna dra nytta av hela vår kompetens på ett bättre sätt, säger Filminstitutets vd Anna Serner.
Staten kommer ta ett helhetsansvar för filmpolitiken samt dess finansiering. Det innebär att den filmavtalsmodell som drivit svensk filmproduktion de senaste femtio åren överges. Filminstitutet får en central roll i verkställandet av den nya filmpolitiken.
 
I propositionen formuleras en vision för framtidens svenska filmpolitik. Regeringen skriver att ”Svensk film ska ha hög kvalitet och uppvisa sådan bredd och mångfald av berättelser att den angår alla. Svensk film ska vara ett självklart och tillgängligt val för publiken i hela landet och attraktiv internationellt.”
 
Visionen är omsatt i sju filmpolitiska mål vilka ska vägleda Filminstitutets arbete i framtiden:
 
1.     Utveckling och produktion av värdefull svensk film sker kontinuerligt och i olika delar av landet.
2.     Allt fler ser värdefull film som sprids och visas i olika visningsformer i hela landet.
3.     Filmarvet bevaras, används och utvecklas.
4.     Svensk film sprids alltmer utomlands och kvalificerat internationellt utbyte och samverkan sker på filmområdet.
5.     Barn och unga har goda kunskaper om film och rörlig bild och ges möjligheter till eget skapande.
6.     Jämställdhet och mångfald präglar filmområdet.
7.     Filmen bidrar till att stärka yttrandefriheten och det offentliga samtalet. 
 
För att säkerställa fortsatt inflytande för filmbranschens övriga aktörer föreslår regeringen införandet av branschråd. I dessa skulle en bred samling branschaktörer, fler än de som omfattades av det tidigare filmavtalet, få inflytande över bland annat utformningen av stödsystem. – Regeringens proposition innebär att vi skulle får en tydlig struktur för branschinflytande, något som är mycket positivt, säger Anna Serner. Propositionen i sin helhet presenteras av regeringen inom kort.
Ur Svenska Filminstitutets pressmeddelande 2016-03-10

Fotot föreställer Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke i Filmhusets foajé 2015. Foto: Christopher Mair

Den 22 - 23 april öppnar Ystad Studios och Film i Skåne åter igen upp portarna för Pixel Skånes Filmfestival. Pixel är en bred filmfestival som både ger plats åt unga talanger och mer erfarna filmskapare, men det är framförallt festivalen för alla som uppskattar film. I år har cirka 170 filmskapare anmält filmer i hopp om att få vara med och tävla och visa upp sin film under festivalen. Läs mer om festivalen i detta pressmeddelande.

Nu är 150 ruggiga ansökningar genomlästa. Så många projekt kom in till It’s Alive! - satsningen på skräckfilm i femminutersformat som initierats av Svenska Filminstitutet, Film i Skåne, Film Väst, Filmregion Stockholm-Mälardalen och Filmpool Nord. Fem utvalda projekt är nu redo att ta steget in i produktion och bli färdiga för visning under hösten. Från Skåne kommer projektet Drip Drop i regi av Jonna Nilsson (manus och producent Fredrik Myrtell). En kvinna kommer hem efter en joggingtur och upptäcker att det inte längre finns något vatten i kranarna. Istället hörs ett fasansfullt muller från vattenrören. Sedan börjar det droppa…. Läs hela pressreleasen.

Förproduktionsbild ur ”Oh Deer” i regi av Peter Pontikis. Foto: Svante Fjæstad

 

Nu finns den, årsrapporten som presenterar highlights från Business Region Skånes 2015. Den övervägande delen av verksamheten sker i de fyra dotterbolagen Event in Skåne, Film i Skåne, Invest in Skåne och Tourism in Skåne. Under rubrikerna "Bilden av Skåne sprids över världen", "300 värvade event och möten", "Skånsk film med bredd och spets", "Flera stora etableringar" och "Kunskap och hållbarhet stärker besöksnäringen" ges en överblick över framgångar, insatser och utmaningar när det gäller att skapa dynamik i Skåne som ger eko ut i världen. Här kan Du ladda ner Årsrapport 2015.

Annette Brejner, The Financing Forum for Kids Content, besökte NFDC Film Bazaar Pitching Session, Indien.

Ur Film Bazaars intervju med Annette Brejner:
"- What, in your view, is needed to foster a healthy environment for children’s films to flourish?"
Annette Brejner: " - It's not something one can change overnight . It takes years. What is needed is: An outspoken vision, extremely precise goals of content and quantity, a plan for implementation, understanding of the industry, understanding of the audience and how to engange with it and how to build it, political will, funding, keeping the issue of the status of kids content high on the agenda, building industry network, collaborate across sectors, define what is meant by great kids content." Läs hela intervjun på Jamuura blog.

 

"Den unge Zlatan" i regi av Fredrik Gertten och Magnus Gertten, har premiär den 17 februari på  219 svenska biografer! Det är den största biolanseringen någonsin för en dokumentärfilm i Sverige. Filmen är producerad av WG Film och Auto Images (samproducerad av Film i Skåne), och visar början på Zlatan Ibrahimović  fotbollskarriär berättad genom sällsynt arkivmaterial. "Den unge Zlatan" premiärvisades på dokumentärfilmsfestivalen IDFA in Amsterdam, och går i nästa vecka upp på holländska biografer. Och fler länder väntar. Officiell trailer.

Film i Skåne får projektbidrag från Kultur Skåne för att förstärka barn och ungas eget skapande inom området film, digitala spel och transmedia. Film i Skåne har sedan tjugo år tillbaka utvecklat regional filmpedagogsk verksamhet. Samtidigt har kommunernas bibliotek, skolor och studieförbund behov av ytterligare kompetens och stöd för insatser när det gäller barn och ungas eget skapande inom film, digitala spel och transmedia. Det innebär att det bland annat kommer att finnas medel att söka för dessa ändamål.

Bidraget ska gå till att:

• stimulera kommuner, bibliotek och folkbildning att verka för utveckling av film och rörlig bild med fokus på eget skapande

• bredda Skånes filmpedagogiska verksamhet så att den också inkluderar digitala spel och transmedia

• stimulera spridning och tillgängliggöra pedagogiska projekt inom film, digitala spel och transmedia med fokus på eget skapande.

Aktörer som vill göra insatser inom dessa områden under 2016 kan vända sig till Film i Skånes kontaktperson Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den., Konsulent barn och unga.

Den strategiska satsningen stärker insatsområdet Barn och Unga i Handlingsplan Rörlig Bild: film, digitala spel och transmedia 2015-2020.

Film i Skåne

Elis NIlssons väg 5
271 39 Ystad

Telefon : 0411 55 87 50
Fax : 0411 55 97 40

Malmökontoret besöksadress
Friisgatan 19 B (OBS! Inte postadress)
Telefon : 040 78 176

 

filmiskane logo neg h180

Upp