onsdag 25 mars 2015

Producentfokus med internationella gäster på Pixel

Pixels seminarieprogram börjar ta fast form. Under fredagens mer branschinriktade seminarier fokuserar vi i år lite extra på producenterna inom både film- och tv-branschen, med flera internationella storgäster på plats. Programmet görs i samarbete med Skånska filmproducentföreningen, Öresund Film Commission och Region Skåne och bland gästerna finns Paula Devonshire, en av producenterna bakom TV-succéer som The Firm och Vikings, samt för Atom Egoyans senaste film Remember. Devonshire håller en master class om sina erfarenheter av internationella samproduktioner både inom film- och tv- området. Fler gäster tillkommer.

Det kommer även att handla om green filmmaking och hur filmbranschen kan bli mer miljövänlig. På plats finns Siebe Dumon, expert på ämnet från Flanders Audio-Visual Fund (VAF), den regionala filmfonden i belgiska Flandern.

– I dag är det en nödvändighet med samproduktion för att finansiera en större film och att höja blicken och tänka internationellt är en spännande väg att gå. Och att slå ett slag för det här med green filmmaking känns självklart rätt för Pixel och Skåne, säger festivalchef Camilla Larsson.

Även resten av dagen kännetecknas av spännande samarrangemang. BoostHbg pratar transmedia och finansiering utifrån filmen Runners, med teamet bakom filmen på plats. Nordisk Panoramas Market Manager Jing Haase och koordinator Maria Stoianova håller en session runt festivaldistribution, filmmark- nader och strategiskt tänkande när man vill sprida sin film. Filmcentrum syd gästar med sin mötesplats för filmarbetare, Filmarträffen, och har med sig regissören Tove Pils som visar sin film Push Me (25 min), vinnare av Pixel Pitch 2009.
Med anledning av att svensk animation firar 100 år ägnar vi en seminariepunkt åt att titta närmare på lite av det som händer på den skånska scenen, med besök av bolagen Dancinganimation (årets vinjettmakare), Claystation och Sluggerfilm.
Fredagens seminarier hålls på Ystads Konstmuseum.

Pixel Skånes filmfestival arrangeras av Film i Skåne i samarbete med Ystads kommun.
För mer information:
www.filmiskane.se/pixel
Facebook: Pixel Skånes filmfestival

Telefon : 0411 55 87 50
Fax : 0411 55 97 40

Malmökontoret besöksadress
Friisgatan 19 B (OBS! Inte postadress)
Telefon : 040 78 176