onsdag 13 april 2016

Årets festivalprogram - djupdyk i filmens värld och frossa i film

Ystad 160413
Nu är 2016 års festivalprogram klart för Pixel Skånes Filmfestival! Under fredagen den 22 april blir det blir det en djupdykning i filmens värld genom spännande seminarier och intressanta gäster och under lördagen den 23 april blir det filmvisning och kortfilmstävling med eget område för barn och unga, Pixel Auktionsförrättning samt prisutdelning där flertalet priser delas ut. Ernst-Hugo Järegård och Anna Q Nilsson, två legendariska skådepelare från Ystad, och namnen på Ystad studios två inspelningshallar. Det är i dessa två hallar som festivalen arrangeras. Studion är vanligtvis ett stängt utrymme för allmänheten, men under festivaldagarna öppnas portarna upp och en får ta del av lokalerna.

Lördagen är en perfekt heldagsutflykt. Eget område för Pixel junior och gratis inträde för alla under 18 år, aktiviteter mellan filmpassen av Ungdomens hus, bland annat att testa greenscreen och filma med smartphone, och matställen på området. Totalt kommer det under lördagen att visas 55 kortfilmer för Pixel junior och 40 filmer på övriga Pixel.
”- Pixels Auktionsförrättning, under lördagen, är en jättefin chans att för filmskapare som har bra idéer men ingen finansiering att träffa rätt produktionsbolag som vill satsa på deras idé. På plats får produktionsbolagen buda med sin tid som valuta för att vinna filmskaparens idé och sedan vidareutveckla dessa tillsammans.”

Fredagen är seminariedagen där vi djupdyker i filmens värld, dock har vi ett extrainsatt seminarium under lördagen med Andreas Fock, kortfilmskonsulent från Svenska Filminstitutet. ” - Jag tror det kan vara både spännande och intressant för filmare som är på väg att ta klivet in i de större filmstöden, fortsätter Jeanette Schjerva.”

För programmet i sin helhet:

KONTAKT:
www.filmiskane.se/pixel

Telefon : 0411 55 87 50
Fax : 0411 55 97 40

Malmökontoret besöksadress
Friisgatan 19 B (OBS! Inte postadress)
Telefon : 040 78 176