Aktuellt

För första gången någonsin ska Film i Skåne tillsammans med Burlövs kommun arrangera ett filmläger för tjejer, 15–18 år, med ad(h)d-diagnoser. Vi kommer att arbeta i Ystad Studios Visitor Center, ett upplevelsecenter för film. Centret ligger bredvid Film i Skånes professionella inspelningsstudio där bland annat Bron har spelats in.

Läs mer här:

Vill du göra dina egna filmer eller drömmer du om att bli filmstjärna? Då är detta något för dig. För tredje gången arrangerar Film i Skåne ett filmkollo för ungdomar med lindrig funktionsnedsättning. På vårt filmkollo ska vi skriva manus, filma i en riktig studio där många kända filmer spelats in och där rekvisita samt scenografi finns kvar som deltagarna på kollot kan använda i sitt eget filmskapande. Vi ska skriva manus, filma och redigera. Vi ska också titta på film och ha teaterövningar. På kvällarna kommer vi att ha olika kul aktiviteter som grillning, filmvisningar, sång och musik. Vi kommer att spela spel och ha en massa annat skoj för oss! Syftet med kollot är att deltagarna ska inspireras och lära sig mer om hur man kan uttrycka sig med film, både genom praktiska och teoretiska övningar. Inga förkunskaper krävs, bara ett brinnande intresse för film!

Den 29 juni avslutar vi med en alldeles egen filmfestival! Då rullar vi ut röda mattan, bjuder på popcorn, pompa och ståt, och visar upp filmerna som producerats under veckan för föräldrar, syskon och andra intresserade. Pedagogiskt ansvariga för kursen är filmpedagogerna Pia Ivarsson och Charlie Kristiansson från Film i Skånes pedagognätverk ”Beställ en filmpedagog”. Vi bor i mysiga lägenheter på det gamla regementsområdet, ett stenkast från Ystad Studios. Vi som är ledare kommer att bo med deltagarna under hela kolloveckan. Frukost fixar vi tillsammans, lunch och middag får vi serverad. Tack vare bidrag från Kulturrådet är kostnaden subventionerad till 2000 kr per deltagare. I priset ingår allt under veckan; samtliga måltider, boende, utrustning och arbetsmaterial, kvällsaktiviteter samt premiär för deltagarna och deras familjer sista dagen. Ta chansen att vara med om en spännande vecka fylld av film, gemenskap och skaparglädje i sommarstaden Ystad!

Anmälan är öppen för ungdomar från hela landet från 15 år och uppåt
Deltagarna måste kunna fungera i grupp, ha koll på sin egen medicinering och klara sig utan en personlig assistent

Sista anmälningsdag är den 14 april. Sprid gärna vår pdf med information, se nedan:

pdfFilmkollo_info_2019.pdf

Tänk på att antal deltagare är begränsat till 15 st. Vi kommer att höra av oss till dig i god tid och meddela om du fått en plats. Vid högt anmälningstryck kommer ett urval av deltagare att göras. Har du frågor är du välkommen att maila eller ringa oss!

Nu kan du läsa Business Region Skånes årsrapport för 2018 inklusive korta versioner av dotterbolagens verksamhet under det gångna året. Film i Skåne publicerar sin längre rapport senare under våren. Länk till Business Region Skånes årsrapport: https://businessregionskane.com/sv/om-oss/arsrapport-2018

Nu kommer hemsidan om arvet efter Bergman i Skåne. Flera av Ingmar Bergmans mest kända filmer spelades in i Skåne och hans livsgärningar har gjort starkt avtryck i regionen. Projektet Ingmar Bergman i Skåne, med stöd av Kulturnämnden Region Skåne, inleddes av Film i Skåne våren 2018 och har syftet att både nationellt och internationellt synliggöra Skånes betydelse för ett av världens mest betydelsefulla konstnärskap samt att samordna och stärka de aktiviteter som görs i regionen för att uppnå just detta. Läs hela pressreleasen via följande länk: https://www.filmiskane.se/images/PM_BERGMAN_I_SKANE.pdf

For the fourth year in a row the successful festival the Swedish Human Rights Film Festival returns to Kino with a program with current and engaging films and talks. The Raoul Wallenberg Institute of Human Rights and Humanitarian Law runs the Swedish Human Rights Film Festival with Kino/Folkets Bio. Also, Lund University and the Association of Foreign Affairs in Lund support the festival. Furthemore, Lund municipality and Film i Skåne co-produce the festival.

Read more on the link: http://humanrightsfilmfestival.se/

Please note! All films with English language or English subtitles.

The screenings take place at Kino, Kyrkogatan 3 in Lund

Human rights films
Q&A sessions with experts, directors and actors
New insights on humanity’s major issues
Hope for a better future
Ideas to make a difference
Opportunities to network

Eslövs elever erövrar kamerans språk!

Eslövs kulturskola genomförde under 2018 ett stort projekt för att stärka elevers film-och bildkunnighet. Ca 340 elever från 17 mellanstadieklasser runt om i kommunen deltog. Filmpedagog Mia Hulterstam kom ut i klassen och hade en halvdags workshop där hon ledde eleverna i fotoövningar framtagna av Barnfilmskolan på Akademi Valand, varvat med diskussion och reflexion. Av 5000 av elevernas foton valde hon ut 500 fantastiska bilder för en gigantisk fotoutställning på Eslövs stadsbibliotek. Utställningen var mycket uppskattad.

Barnens bilder gav alla Eslövs invånare möjligheten att få se världen från deras synvinkel och genom att visa upp sina bilder fick barnen känna att det de har att säga och visa tas på allvar. Demokrati genom konstnärligt skapande!

Projektet genomfördes med stöd av Svenska Filminstitutet och i samarbete med Film i Skåne. Ladda gärna hem både rapporten och handledningen för mer information om projektet.

Handledning - Erövra kamerans språk

En halvdags workshop i klassrummet där eleverna tar bilder med varsin iPad/smartphone/digitalkamera. En keynotepresentation varvas med övningar och diskussioner.Övningarna är utvecklade av Barnfilmskolan på Akademi Valand vid Göteborgs Universitet. Här kan man läsa mer om övningarna: https://www.kameransabc.com

Denna handledning beskriver ett projekt genomfört av Eslövs kulturskola i Eslövs kommun under våren 2018 i 17 mellanstadieklasser. Koncept passar till åk4-6 men med lite modifikation kan det passa F-klass - gymnasiet.

pdfhandl_erovra_kam.pdf

Rapport om ett projekt för alla fjärdeklassare i Eslövs kommun

Målen med projektet har varit att:

• Eslövs kulturskola ska nå fler barn än idag, barn från olika samhällsklasser och från olika platser inom Eslövs kommun.

• Eslövs kulturskola vill hitta vägar att samarbeta med skolorna i klassrummen

• Förmedla kunskap inom film- och bildberättande till elever i Eslövs kommun

• Hitta former för detta arbete som kan förmedlas vidare och kan tas upp av andra kulturskolor

• Hitta ett fungerande koncept som Eslövs kulturskola kan fortsätta med

Idag sker mycket kommunikation genom rörlig bild och foto. Detta projekt har syftat till att väcka intresse och förståelse hos eleverna för bilden som ett språk. Att få syn på vad en bild förmedlar och hur de själva kan överföra mening genom sina bilder. Det har även varit viktigt att förmedla känslan av att deras bilder av världen är viktiga, att de har något att säga som är intressant för andra att höra.

pdfrapport_erovra_kam.pdf

Save the date!

Nätverksträff-Torsdag 9 maj 2019

CineSkåne-ditt nätverk för film och visning

Tid: 09:30-16:00

Incheckning & kaffe 09.30-10:00

Plats: Bastionen, Norra Vallgatan 28 i Malmö (nära Centralstationen)

Film i Skåne bjuder in till en regional nätverksträff för kulturchefer, kultursamordnare/-utvecklare-strateger, biografer, festivaler, visningsarrangörer och bibliotek.

Vill du ha mer film i kommunen, utveckla filmverksamheten, få information om stöd eller hitta nya samarbetspartners?

Kom och träffa Film i Skånes konsulent för visning-spridning, Region Skånes utvecklare för film och rörlig bild, Svenska Film Institutet och BUFF Filmfestival.

Ta gärna armkrok med kollegor, kulturskolan, filmstudion, pedagoger, samarbetsparter, föreningsliv, studieförbund och i kommunen.

Vi bjuder på vegetarisk lunch. Kom ihåg att meddela allergier eller specialkost.

Anmälan per länk senast måndag 29/4: https://simplesignup.se/private_event/147087/ceb4e100a1

Mer programinformation tillkommer.

Tre nya skånska novellfilmer visas i exklusivt premiärpaket under Göteborgs filmfestival. Filmerna är en del av Moving Sweden, vilka premiärvisar 6 nya filmer under festivalen. De skånska filmerna är alla skånska samproduktioner, skapade av kreatörer Film i Skåne följt och utvecklat under lång tid. Dessutom visas flera andra skåneproducerade filmer under festivalen, se följande länk till pressmeddelandet: Pressmeddelande GBG 2019

2018 års Guldbagge för Bästa foto gick till Kristoffer Jönsson för fotot i Trädgårdsgatan i regi av Olof Spaak. Trädgårdsgatan är samproducerad av Film i Skåne. Grattis till Guldbaggen säger vi! Kristoffer Jönsson är född och uppvuxen i södra Sverige, men flyttade till Stockholm för att utbilda sig till filmfotograf vid Dramatiska Institutet. Han har filmat en rad kortdokumentärer, men även långfilmer som Anna Eborns Lida (2018) och Lina Mannheimers Parning (under produktion). Jönsson står också för fotot i SVT:s komediserie Bauta (2017).
Trädgårdsgatan var även nominerad till Guldbagge för Bästa manus av Gunnar A.K. Järvstad.

fredag 21 december 2018

Reflektor - Sofias reseberättelse

Reflektor är Svenska Filminstitutets insats för talangutveckling bland filmare som befinner sig i början av sitt filmskapande. Med Reflektor vill Svenska Filminstitutet erbjuda nya filmare en inblick i branschen, fortbildning, nätverk och inspiration. Alla sorters filmarbetare är välkomna att ta del av satsningen, vare sig man intresserar sig för regi, produktion, specialeffekter eller något helt annat, och programmets huvudfokus är presentera att det finns flera olika vägar in i branschen. Reflektor arrangeras för andra året i rad och första träffen skedde i samband med Novemberfestivalen 23-25 november i Trollhättan. Nästa träff kommer äga rum på Filmhuset i april 2019. I år skickade Film i Skåne två deltagare, Linnea Weikel från Osby samt Sofia Berglund från Gärsnärs. Båda deltog även på sommarens filmläger för ungdomar med funktionsvariation som arrangerades i Ystad Studios Visitor Center.  Efter lägret har de båda fått utveckla sitt filmskapande under vägledning av filmpedagog Pia Ivarsson, bland annat har de fått träffa filmskaparen Malin Andersson och se hennes film Blodsystrar. Nedan kan du ta del av Sofias reseberättelse från Trollhättan.

onsdag 28 november 2018

Uppsala Talangdagar 2018

Uppsala Talangdagar, som arrangeras 24-27 oktober mitt under Uppsala Internationella Kortfilmfestival, är en nationell talangträff riktad till filmskapare på väg i sina karriärer som kommer utgöra nästa generations spännande filmbransch. Från Skåne deltog Gilda Naumanen och Matilda Lind. Träffen erbjuder ett unikt tillfälle att skapa nätverk med filmskapare från hela Sverige och att börja bygga ett kontaktnät i den professionella branschen. Under några intensiva dagar erbjuds seminarier, filmvisningar och möten med festivalens internationella gäster och representanter från den professionella branschen.  Läs Gildas och Matildas berättelser från dagarna via följande länk: Reseberättelser från Uppsala Talangdagar 2018

måndag 26 november 2018

Skånevinst på Novemberfestivalen

Från Pixel hade i år Film i Skåne med tre filmer till Novemberfestivalen, två direktkvalificerade och en i urval. Stolta kan vi meddela att Robin Brose med team och deras film "Fader Son" vann 2:a pris för bästa film i Mellanviktsklassen (16-19 år). Juryns motivering: "Med ett foto som levererar på hög nivå kommer vi nära karaktärerna. Och i dialogen så får vi på ett trovärdigt sätt ta del av hur svårt det kan vara att mötas. En fin film om en komplicerad relation." STORT grattis säger vi och passar på att påminna om att filmansökningen för nästa års Pixel är öppen 4-28 februari!

Magnus Engvall blir från den 26 november ny utvecklare inom området film och rörlig bild på Region Skånes kulturförvaltning. Magnus Engvall är idag filmkonsulent på Filmregion Sydost (tidigare Reaktor), baserad i Kalmar. Nu ser han fram emot att i detta uppdrag få ta sig an ett bredare och mer strategiskt utvecklingsarbete inom film, digitala spel och transmedia. "- Som filmkonsulent i de angränsande länen har jag alltid sett Skåne som den mest spännande filmregionen där produktioner, festivaler, och nya former av berättande pågår och utvecklas. BUFF med sitt stora utbud och tydliga barnperspektiv är en viktig och inspirerande festival och det är glädjande att barn och unga lyfts fram i handlingsplanen för film. Jag ser stora möjligheter att tillsammans fortsätta utvecklingen av filmen och berättandet i Skåne", berättar Magnus. Läs mer på Region Skånes hemsida https://utveckling.skane.se/om-regional-utveckling/nyheter1/kultur/2018/magnus-engvall-blir-ny-utvecklare-film-och-rorlig-bild/

Region Skånes Kulturnämnd stärker Film i Skåne med 1 miljon kronor till lågbudgetlångfilm för att skapa gynnsamma förutsättningar i Skåne för att attrahera och behålla talanger. Genom satsningen från Region Skåne sker en förstärkning av infrastruktur för film och rörlig bild när det gäller talangutveckling och samproduktion av film. Film i Skåne är en framgångsrik aktör när det gäller talangutveckling men får regelbundet tacka nej till erbjudande om att samproducera och förlägga film- och teveproduktioner i Skåne i brist på samproduktionsmedel. Kulturnämnden beviljade under 2017 medel för talangprogrammet Producing People som är en satsning på att utveckla nya producenter. Nästa steg är stödet till produktionsmedel för lågbudgetlångfilm. Bidraget från Region Skåne blir också en matchning mot Svenska Filminstitutets satsning Moving Sweden.

Novemberfestivalen, som äger rum i Trollhättan, är Sveriges nationella arena för unga filmare. Festivalen utgör en unik årlig mötesplats där filmare och publik kan utbyta erfarenheter, vädra åsikter och knyta nya kontakter över ålders- och regiongränser. Festivalen bjuder visning av tävlande filmer, seminarier, face to face med aktuella filmpersonligheter och festligheter, inte minst vid den avslutande prisutdelningen.

måndag 8 oktober 2018

Stjärntätt i ny SVT thriller

Den 9 oktober påbörjas inspelningen av SVT:s nya thriller "Tsunami" efter en orginalidé av Sara Kadefors. För regin står Henrik Georgsson. "Tsunami" beräknas ha premiär i SVT1 och på SVT Play under hösten 2019. I ledande roller hittar vi bland andra Henrik Norlén, Louise Peterhoff, Liv Mjönes, Thure Lindhart, Evin Ahmad, David Lindström, Bengt Braskered, Freddy Åsblom, Fredrik Lycke och Källa Bie. "Tsunami" är en samproduktion mellan SVT, Filmlance och Film i Skåne och med stöd av NFTF.

Maria Söderling skriver i Svensklärarföreningens årsbok (Svenska – Ett estetiskt ämne, 2018) om vikten av att få erövra och använda olika uttryckssätt. I texten använder hon bland annat exempel från de rapporter hon skrivit på uppdrag av Film i Skåne: ”Det är inte så svårt att vara kreativ (2013), en dokumentation av ett filmkollo för för unga människor med funktionsnedsättning ​samt "Erövra uttryck i samspel med andra" (2016), en dokumentation av ett Skapande skola-projekt. Läs artikeln geonm att ladda ner bifogad pdf: pdfSoderling.pdf

Film i Skåne har tillsammans med Frej Bergstrand från det Malmöbaserade produktionsbolaget Mint, tagit fram två nya pedagogiska program, "Sänd rymdnyheter" samt "Gör en deckarfilm". Upptäck glädjen i att skapa egna filmer i autentiska inspelningsmiljöer i Ystad Studios Visitor Center. Halvdagsprogrammen bokas på Ystad Studios Visitors Centers hemsida under fliken Skolor; skolprogram eller genom att du klickar på följande länk: https://www.ystad.se/kultur/film-i-ystad/ysvc/skolor/skolprogram/

fredag 21 september 2018

Årets vinnare i Noomaraton 2018

Årets två vinnarlag i Noomaraton Skåne har utsetts för att tävla i finalen på Filmhuset i Stockholm 29 september. Filmen Knuten näve, knuten blus av laget Tre övergivna fångade juryn med sin originella och aktuella premiss. Tonsäkert! säger årets jury om filmen Kvart (-) ett av laget Lundakollektivet som även överraskades av deras uppfriskande vinkling av årets tema.

Publikens Pris gick till Lag SLUG med filmen Ett rop - Framåt!

Årets jury bestod av Emelia Hansson skådespelare, manusförfattare och regissör. Sergey Vasiliev, videokonstnär som långfilmsdebuterar med filmen "PewPewPew" 2019. Erica Elfström är regissör/producent och medlem i filmkollektivet Råfilm.

Juryns motiveringar
Film: Knuten näve, knuten blus
Lag: Tre övergivna

Filmen lyckades fånga juryn med sin originella och aktuella premiss. Filmskaparna har byggt upp ett alldeles eget universum där varje givet kriterium fått en betydelsebärande funktion. Tack vare genomtänkta konstnärliga val så som scenografi, kostym, kameraarbete och imponerande skådespelarinsatser dras vi in i karaktärernas kamp - för vad är viktigare än vår röst?

Kvart (-) ett

Lag: Lundakollektivet
Juryn har enhälligt stämt in i att filmen tar till vara på kriterierna och förutsättningarna på ett kreativt och lekfullt sätt. Med humor och påhittighet lyckas filmskaparna överraska oss, med en välspelad och uppfriskande vinkling av årets tema. Tonsäkert!

Den 13-14 november 2018 är det återigen dags för den internationella fiktionsturismkonferensen att gå av stapeln i Ystad. Välkommen att ta del av exempel på destinationsutveckling med berättelsen i centrum. Programmet publiceras inom kort. Mer info på hemsidan: https://www.ystad.se/kultur/film-i-ystad/ystads-filmsatsning/mixed-reality-scandinavia/

Sida 1 av 5