torsdag 17 augusti 2017

Första teasern för Bron ute nu!

Nu släpps första glimtarna av den sista säsongen av Bron. I vinter får vi se hur det slutligen går för Saga och Henrik. Vi ser fram mot fortsättningen och som sagt: Varje saga har ett slut.

International Co-Production Forum #Regiofund (3-7 October, Katowice, Poland) looks for ambitious projects with an international potential. Regiofund gives the opportunity to develop the project and pitch it to the carefully selected circle of the international professional. Submissions are accepted till 14th August. The Co-Production Forum Regiofund is a four-day long, intensive work on developing your presentation culminated in a pitching session with the participation of international film institutions, regional film funds, producers, broadcasters, distributors and sales agents. The organizers are looking for ambitious projects at a financial development stage (script available) with an international co-production potential.

Hörby kommun erhöll 100 000 kronor vid vårens fördelning av Svenska Filminstitutets stöd till filmkulturell verksamhet för barn och unga. Totalt fördelades 1 631 000 kronor till projekt över hela landet. Kulturskolor har beviljats mest medel. Stödet i Hörby skall  framför allt användas till utveckling av filmverksamheten i Kulturskolan. Film är den snabbast växande kulturformen inom landets kulturskolor, och medel söks bland annat för att knyta till sig kompetens i form av filmpedagoger. Det övergripande syftet med stödet till lokal filmkulturell verksamhet för barn och unga är att ge möjlighet till kvalitativa filmupplevelser på biograf, och till att fördjupa kunskapen om rörliga bilder. Stöd ges till kommunal verksamhet för att initiera projekt som på sikt ska finansieras med lokala medel.

I juli åker fyra förväntansfulla, filmentusiastiska ungdomar i åldern 13-17 år till en av världens största filmfestivaler för unga och representerar Sverige. Närmare bestämt till filmfestivalen Giffoni Experience i Italien. De fyra ungdomarna kommer sitta med i juryn som består av ca 3500 ungdomar från hela världen för att få ta del av en stor mängd film och träffa etablerade filmskapare.

Folkuniversitetets Funkisverksamhet erbjuder tillsammans med Film i Skåne två roliga och lärorika dagar 8-9 juni!
Första gången vi ses ska vi göra en trailer.
Först har vi en stunds teori om bildstorlekar och sedan får ni jobba i grupp med att planera, spela in och redigera era trailers. Ni kan välja mellan att göra en skräck-trailer, en romantisk trailer, en sagotrailer eller en äventyrstrailer. Det finns 14 olika teman att välja mellan och kanske hinner ni göra mer än en. Innan vi skiljs åt ser vi på era färdiga filmer.

På andra träffen ska vi göra en kortfilm.
Först pratar vi en liten stund om vilka olika yrken som finns i ett filmteam. Därefter väljer ni om ni vill vara framför eller bakom kameran när det blir dags att börja filma. Ni planerar, spelar in och redigerar era filmer. Antingen så berättar ni något om er själva eller så hittar ni på. Om någon hellre vill vara en rymdhjälte, känd filmstjärna eller en sagofigur än sig själv, så går det bra. Vi avslutar med att se på och prata om era filmer.

Båda dagarna så jobbar vi med i-pads som finns att låna. Till er hjälp har ni filmpedagogerna Pia och Charlie som ska hjälpa er. Och så ska vi förstås fika, umgås, lära känna varandra och ha kul tillsammans.

Vi ses på Musikhuset hälsar filmpedagogerna Pia och Charlie samt funkisledarna Eddie, David och Rinella.

Målgrupp:
Personer med olika typer av funktionshinder och som på något sätt behöver extra stöd. Det finns en hiss i anslutning till våra lokaler, så det är enkelt att ta sig in med rullstol/permobil.

Förkunskaper:
På filmskolan behöver man kunna jobba med enkel teknik så som i-pads men inga förkunskaper krävs, vi utgår från varje individ och skapar möjligheter.

Arrangemanget genomförs med stöd av KulturSkåne.

rs webb

För sjunde året arrangerar de svenska och norska filmkommissionerna en rad spännande aktiviteter i en paviljong under Cannes filmfestival. Årets paviljong präglas av skånska färger tack vare samarbetet inom projektet Southern Sweden Creatives som möjliggör ett större fokus på Skåne och Blekinge. Paviljongen har öppet mellan 9.00 – 19.00 den 17-27 maj, och är en plats där den norska och svenska filmindustrin kan arrangera möten och skapa nya kontakter på alla de evenemang som arrangeras under veckan. I paviljongen erbjuds såväl vatten, kaffe, internet samt matchmaking och rådgivning när det gäller finansiering och filminspelning i Sverige och Norge. Ett 40-tal deltagare från Skåne och Blekinge kommer att arbeta med att skapa nya affärer, hitta samproducenter, marknadsföra sina filmer samt vara del av marknadsföringen av södra Sverige som en av Europas mest spännande filmregioner. 2016 hade den svensk- norska paviljongen över 6000 besökare från 85 olika länder. Cannes Film Festival är världens viktigaste marknadsplats för den internationella filmindustrin.

Två producenter är utvalda att delta i Young Nordic Producers Club: Glynnis Ritter och Molly Sjöwall.  Film i Skåne och Southern Sweden Creatives har tillsammans med ett antal samarrangörer[1] satt ihop ett unikt talangutvecklingsprogram för unga producenter från Sverige och Norge (se bifogat program).  Nio talangfulla producenter från Norge och Sverige besöker Cannes och presenterar de talangprogram de varit delaktiga i och de projekt de utvecklar just nu. Talangutvecklare från både Norge och Sverige kommer också finnas på plats, och det internationella europeiska talangnätverket Screen Talent Europe är representerat.

Flera skånska bolag presenterar sina verksamheter och det arrangeras informationsträffar där filmfestivaler som Nordisk Panorama, Buff, Malmö Arab Film Festival, Lunds Fantastisk Film Festival, Arch Film Lund och den nystartade Carl International Film Festival i Karlskrona får möta den internationella filmbranschen.  Skåne och Blekinge har många internationellt gångbara filmfestivaler samt ett stort antal produktionsbolag som arbetar på den internationella filmmarknaden.

Med ett rekordantal sydsvenska deltagare, flera representanter från Film i Skåne, Malmö stad och Southern Sweden Creatives,  och med Film i Skånes internationella varumärke Southern Sweden Film Commission, så kommer 2017 års festival att bli mycket spännande att följa. Under festivalen deltar Film i Skåne även i internationella nätverksträffar för CineRegio samt EUFCN.

[1] Svenska Institutet, Film i Skåne, Filmregion Stockholm Mälardalen, Filmbasen, Sthlm Debut, Moving Sweden, Midtnorsk Filmsenter, Tvibit, Mediefabrikken, Filmlab Norge och Southern Sweden Creatives

Nu är den här, Film i Skånes verksamhetsberättelse för 2016. Med Joakim Rang Strands vackra foto från Guldbaggegalan på framsidan där 2016 års filmer belönades, varav flera samproducerade av Film i Skåne. Varsågod att ladda ner verksamhetsberättelsen som pdf här: images/vb_2016_slutkorr.pdf

Nu är det klart, webserien "Happy Street" får premiär den 16 september på följande adress: www.happystreetwebseries.com. Produktionsbolaget Tiny Lumberjack Film står bakom serien, en deckare i 6 avsnitt som handlar om en vetenskapsman som försvinner och kriminalarna Hansson och Persson som kopplas in på fallet. I rollerna som Hansson och Persson ses Marianne Mörck och Kryddan Peterson. I övriga roller ser vi bl a Johannes Wanselow, Ahnna Rasch, Ingvar Andersson och Jonas Sykfont. För regin står Thérèse Ahlbeck, som även skrivit manus tillsammans med producenten Marcus A Olsson. Webserien är en Tiny Lumberjack Film-produktion med stöd från Film i Skåne, Lunds Kommun, Maxlab IV, ESS, Medicon Village och Science Village. ” - Vi är otroligt glada och exalterade över att få skapa en sån här fantastisk historia, där humor och spänning möts i en mix mellan de sköna konsterna och ren och skär framtidsteknik”, säger Thérèse Ahlbeck. Produktionsbolaget Tiny Lumberjack Film bildades 2013 och står bland annat bakom den internationellt prisbelönade kortfilmen ”Lost in Stångby”. Bolaget har sitt kontor i centrala Lund.

För frågor till regissör eller skådespelare vänligen kontakta producent Marcus A Olsson via mobil: 0709-184074, mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Maria Söderling, VIS Vetenskap I Skolan, har på uppdrag av Film i Skåne dokumenterat pilotprojektet ”Skapande skola - Cirkus Imago, animerad film och digitala spel” på Kulladalsskolan, en F-5 skola i Malmö. Rapporten ”Erövra uttryck i samspel med andra” släpptes på Film i Skolan-dagen 23 mars på biograf Panora i Malmö. Du kan ladda ner rapporten via följande länk: Rapport erövra uttryck....

Det nya Interreg-projektet "Green Screen" är nu lanserat. Projektet ska verka för att den europeiska film- och tv-branschen ska bli miljövänligare. Med mer än 1000 produktioner i Europa årligen är projektets huvudmål att förbättra regionala policyer för filmindustrin och att hjälpa filmbolagen att styra mot mer hållbara och miljövänliga sätt att filma och därmed minska koldioxidförbrukningen. Åtta regioner delar på 2 miljoner Euro i ett femårigt program. Projektet leds av Film London och innefattar samarbete och erfarenhetsutbyte mellan nio olika partners, bland dessa Ystads kommun. Övriga partners finns i London, Paris, Bratislava, Bukarest, Rzeszow, Malaga och Flandern. Den brittiska konsultfirman Greenshoot är också med i projektet för att bidra med sitt expertkunnande inom miljövänligt filmande. Mer information om projektet finns i bifogad pressrelease: Press.GreenScreen.pdf

Film i Skånes avdelning Barn och Unga presenterar utbud och verksamhet framåt, både för dig som jobbar i skolan och dig som i andra sammanhang arbetar med ungas eget skapande och egna uttryck. I foldern kan du botanisera bland följande rubriker: Sökbara medel, Skapa och berätta med digitala spel, Film på Kulturskolans schema, Ystad Studios Film Camp - Cineteket flyttar in, Pilotprojekt och forskningsrapport och Beställ en film-/mediepedagog. Här kan du ladda ner foldern Lära med film på lek och allvar 2017-2019.

Nu är den kommen, Business Region Skånes årsrapport för 2016. - I takt med att den internationella konkurrensen tilltar i en globaliserad värld blir Business Region Skånes roll allt mer väsentlig för Skånes tillväxt. Skåne måste visa framfötterna. Vi arbetar aktivt för att säkra upp den internationella närvaron i Skåne, säger Anders Karlsson, ordförande för Business Region Skåne. Läs mer om året som gick via följande länk: http://www.skane.com/sv/sa-starkte-vi-skane-2016

måndag 13 februari 2017

Producing People - nytt initiativ

During Berlin international film festival, Film i Skåne launch a new talent development initiative: Producing People. Four emerging producers from Southern Sweden will be mentored and supported for one year to springboard to the next level. Four female producers have been selected to participate: Ann Lundberg, Caroline Drab, Catherine Champagne and Sofie Palage.  They all bring different experiences into the group as they are themselves planning and booking experts they need for the program. Film i Skåne adds financial support and mentoring, adapting this new co-creative model of training to be totally responsive to the needs of the participating producers.

”We wish to enable a new generation of producers from Southern Sweden to elevate their skills and be ready to work in an international and highly competitive market, bringing new and relevant film projects into production. The initiative will also help speeding up the career process as industry reports show it differs between the genders. ” Lisa Nyed, Commissioning Editor Documentary Film, Film i Skåne

Three of the producers are participating at a Co-production meeting – Autobahn to co-production - gathering producers from Southern Sweden, Copenhagen and Berlin regions during the Berlinale. The meeting is a project within Southern Sweden Creatives, co-financed by the European Union Regional Development Fund and the Swedish Agency for Economic and Regional Growth.

The Participants:

ANN LUNDBERG

Ann Lundberg joined the Anagram Sweden team in fall 2016 as a junior producer, teaming up with Malin Söderlund to produce the short musical Svararå, by director Isabelle Kågström. Ann has been working with fiction and documentary film since 2008 when she started as a script supervisor. Since then she has worked on a number of films as a script supervisor, assistant director, and production coordinator. In 2012 she started as a junior producer at Auto Images and began working with documentaries such as Every Face has a Name and Becoming Zlatan. For Auto Images she is producing the animation Big Galaxies Eat Stars, by director Anna Hellsten.

CAROLINE DRAB

Caroline Drab is a producer from Malmö Sweden, who works with both fiction and documentary projects. Most notably, Caroline’s latest short films competed at Toronto International Film Festival and Mr. Sugar Daddy in 2016 and Beneath the Spaceship in 2015. Drab started her career as an assistant at the talent agency WME in Los Angeles. She holds a Bachelors degree in TV-production from University of Florida, USA, and a Masters degree in Film Producing from Lund University, Sweden.

CATHERINE CHAMPAGNE

Born and raised in Canada, Catherine Champagne is the owner of Malmö-based production company POP! Media. She holds a bachelor degree in Business Administration from HEC Montreal and moved to Sweden to study Film and Media Producing at Lunds University. Catherine has worked on TV and film projects as producer, production accountant, and budget consultant as well as coordinator with different festivals and events in Skåne. Her last short film, Mr Sugar Daddy, competed at the Toronto International Film Festival.

SOFIE PALAGE

Sofie Palage has been a freelancer in production management for film and television drama since 2008 and she has over 30 productions on her resume. Since 2011, she owns and runs the production company Primodrom which is based in Malmö Sweden. Sofie is producer of the feature films Garden Lane (Olof Spaak, 2017) and Motive (Petra Revenue, 2014). Prior to her career with films Sofie produced theater. Sofie has taken Film Studies at the University in Lund and is a graduate film producer from the Producer Education at Forum Ystad.  Sofie is since 2013 a board member of The producers’ association in southern Sweden.

fredag 3 februari 2017

Två rykande färska rapporter

Under Göteborg Film Festival presenterades två rykande färska rapporter: "Talangutveckling i Sverige" (Hanna Sohlberg för Svenska Filminstitutet) och "Nostradamus Screen Visions 2017" av Johanna Koljonen på uppdrag av Nordic Film Market, The Nostradamus Project, Göteborg Film Festival och Lindholmen Science Park.

Sprid din dokumentärfilm i 5 steg

Glynnis Ritter på WG-film satsade på eventdistribution för dokumentärfilmen Bikes vs Cars. Inspiration fick hon bland annat från en workshop för kvinnliga producenter som just handlade om att hitta kompletterande intäkter för dokumentärfilm. Sina slutsatser och erfarenheter beskrev hon i följande blogginlägg från den 23 januari i år:

5 Guldbaggar till skånsk film

Skånsk film skördade stora framgångar under måndagkvällens Guldbaggegala. Yarden (i regi av Måns Månsson) och Min faster i Sarajevo (i regi av Goran Kapetanovic)
tog tillsammans hem 5 Guldbaggar. Mer information om varje film finns på: Guldbaggen.se.

Skånsk film i Göteborg

Det drar ihop sig igen till Göteborg Film Festival som går av stapeln 27 januari-6 februari 2017. Och givetvis visas en hel del av våra skånska samproduktioner toppade av dokumentären "Death of a Child" (regi Frida Barkfors och Lasse Barkfors), som tävlar om Dragon Award: Best Nordic Documentary.

Guldbaggenomineringarna för filmåret 2016 är en stor framgång för skånsk film. Min faster i Sarajevo (bilden) i regi av Goran Kapetanovic, är nominerad i inte mindre än sex olika kategorier; Bästa film, Bästa regi, Bästa manliga huvudroll, Bästa kvinnliga biroll, Bästa manuskript och Bästa foto. Granny's Dancing on the Table i regi av Hanna Sköld är nominerad för Bästa regi och Bästa manliga huvudroll. Yarden i regi av Måns Månsson är nominerad för Bästa manliga huvudroll, Bästa manuskript, Bästa ljud/ljuddesign och Bästa foto. Därmed är flmfotografen Ita Zbroniec-Zajt nominerad för fotot i två filmer. Avslutningsvis är MonaLisa Story i regi av Jessica Nettelbladt nominerad till Bästa dokumentärfilm. Guldbaggegalan går av stapeln på Cirkus i Stockholm den 23 januari 2017.
 Våra varmaste gratulationer till de nominerade!
Mer information om varje nominering finns på: Guldbaggen.se.

Följ Guldbaggen via sociala medier via
Facebook: facebook.com/Guldbaggen.
Twitter: twitter.com/Guldbaggen
@guldbaggen  #guldbaggen
För frågor om Guldbaggegalan:Johanna Löf

Nu får äntligen Mikael Bergstrands bästsäljare med samma namn rörligt liv. På nyårsdagen har "Delhis vackraste händer" premiär med Björn Kjellman i huvudrollen som trygghetsnarkomanen och Malmö FF-supportern Göran Borg. I tre timslånga episoder får vi följa med på Görans både inre och yttre resa till Dehli. Regi står Hannes Holm för, och i övriga roller hittar vi Christopher Wolter, Vala Norén, Fredrik Gunnarsson m fl. Tillsammans med Calle Marthin har Hannes Holm även skrivit manus. "Delhis vackraste händer" är en samproduktion mellan SVT, Anagram och Film i Skåne.

När det inte kan bli värre blir det oftast det. Den medelålders Göran Borg älskar sitt Malmö. Så mycket att han knappt känt sig nödgad att ens åka till Eslöv. Oförmågan att komma över skilsmässan med sin fru och den dåliga relationen till dottern gör att det trista jobbet på PR-byrån utgör Görans enda fasta punkt. Dessvärre upptäcker hans chef att han hellre hänger på MFF Supports nätforum än faktiskt jobbar – Göran får sparken. Det är nu Göran gör något helt osannolikt för att vara Göran. Han lämnar Malmö – för Indien.

I tre timslånga avsnitt får vi följa med på Görans resa. Det blir en resa i kulturkrockens och kärlekens tecken. En berättelse om vänskap och viljan att förändra sitt och andras liv till det bättre. På en plats långt borta från Göran Borgs älskade Malmö.

Här kan du se en teaser: http://www.svtplay.se/klipp/11273294/trailer-delhis-vackraste-hander

Är du även nyfiken på hur det gick till på inspelningen, så kan du alltid ta en titt på när Landgång var i Indien och besökte produktionen.

Medverkande:
Björn Kjellman
Natasha Jayetileke
Fredrik Gunnarsson
Joy Sen Gupta
Christopher Wolter
Vala Norén
mfl.

Regi: Hannes Holm
Manus: Hannes Holm & Calle Marthin
Producent: Malte Forssell
Exekutiv producent: Gunnar Carlsson/Martin Persson