fredag 20 oktober 2017

Långtidsstipendier med skånsk anknytning

Lisa Langseth och Magnus Gertten. Foto: Leif R Jansson och Erik Nylander Lisa Langseth och Magnus Gertten. Foto: Leif R Jansson och Erik Nylander

Konstnärsnämndens styrelse har beslutat om åtta långtidsstipendier om tio år till filmområdet. Bland stipendiaterna märks fyra regissörer med stark koppling till det skånska filmlivet med filmer som samproducerats av Film i Skåne: Magnus Gertten, Goran Kapetanovic, Johannes Nilsson Stjärne och Gabriela Pichler. Stipendiet motsvarar tre prisbasbelopp per år, och den totala summan under tio år blir ca 1,3 miljoner kronor. Ett långtidsstipendium ges till en yrkesverksam konstnär som under längre tid visat konstnärlig verksamhet av god kvalitet och bidrar till utvecklingen inom sitt konstområde.

Presentation av de personer som tilldelats stipendium:

Magnus Gertten, Malmö – född 1953, är regissör och producent med inriktning på dokumentärfilm. Han var tidigare TV- och radiojournalist, och driver sedan 1998 produktionsbolaget Auto Images i Malmö. Magnus Gertten har regisserat ett tjugotal dokumentärfilmer, och flera av dem har spritts över världen genom internationella filmfestivaler och tv-kanaler. På senare år har han gjort filmerna Tusen bitar om Björn Afzelius samt tillsammans med Fredrik Gertten, Den unge Zlatan.

Goran Kapetanovic, Malmö – född 1974 i Sarajevo, Bosnien- Hercegovina, kom till Sverige som 17-åring och är utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskolas regilinje. Goran har tidigare regisserat flera kortfilmer bland annat Flykting 532 (2015) och Kiruna-Kigali (2012). Han har för sina kortfilmer fått många internationella priser på festivaler världen över, särskilt för Kiruna-Kigali som vann pris för bästa kortfilm vid Toronto filmfestival. Den blev även shortlistad till en Oscar. Goran Kapetanovic senaste film Min faster i Sarajevo vann en guldbagge 2017 för bästa regi.

Johannes Nilsson Stjärne, Torna-Hällestad – född 1969, är utbildad på Konstfack i Stockholm. Han har tillsammans med Ola Simonsson gjort ett 20-tal kortfilmer. Duon Stjärne Nilsson/Simonsson har vunnit ett 70-tal priser, och kortfilmen Music for one apartment and six drummers har fått mycket uppmärksamhet internationellt. Långfilmen Sound of Noice (2010) blev visad på internationella festivaler, bland annat i Cannes där den vann två priser. Filmen var det årets svenska film som blev mest prisbelönad internationellt sett. Johannes Stjärne Nilsson och Ola Simonsson erhöll Konstnärsnämndens Mai Zetterling stipendium 2007.

Gabriela Pichler, Göteborg – född 1980, är utbildad vid Ölands Folkhögskolas dokumentärlinje och på Filmhögskolan i Göteborg. År 2010 fick Gabriela Pichler en Guldbagge i kategorin Bästa kortfilm för filmen Skrapsår, vilket var hennes examensarbete vid Filmhögskolan. Samma år blev hon Bo Widerberg-stipendiat. Pichlers första långfilm, Äta sova dö, hade svensk premiär 2012 och vann publikpriset på Filmfestivalen i Venedig och tilldelades tre Guldbaggar 2013 för Bästa regi, Bästa manuskript och Bästa film.

Lisa Langseth, Stockholm – född 1975, utbildade sig 1999-2002 vid Dramatiska Institutet. År 2004 hade hennes pjäs Den älskade premiär på Dramatens scen Elverket. Hösten 2010 debuterade Lisa Langseth som långfilmsregissör med filmen Till det som är vackert. Filmen handlar om maktförhållanden i den högkulturella världen med en debuterande Alicia Vikander. Lisa Langseth vann en guldbagge för Bästa manus. Även för sin andra film, Hotell, guldbaggenominerades hon för bästa manus.

Niki Lindroth Von Bahr, Stockholm – född 1984, utbildad på Konsthögskolan i Stockholm, i animation på Diagonalakademin och i Scenografi på Nordiska Scenografiskolan. Niki Lindroth Von Bahr arbetar med figurer, objekt och scenografier som görs helt för hand, ofta mycket detaljerat. Den animerade musikalen Min Börda (The Burden) vann kortfilmspriset Startsladden på Göteborgs Filmfestival. Min Börda togs ut i tävlan i Cannesfestivalen 2017 och har tilldelats en Cristal på världens främsta animationsfestival Annecy i Frankrike.

Tora Mkandawire Mårtens, Stockholm – född 1978, född och uppvuxen i Stockholm, men är även baserad i Sydafrika. Hon är utbildad i dokumentärfilm 2005 - 2007 på Dramatiska Institutet och var tidigare stillbildsfotograf. Hon arbetar som regissör och producent. Tora Mkandawire Mårtens första dokumentärfilm Colombianos (2011) har tilldelats priser och visats på internationella Filmfestivaler. Hennes dokumentärfilm Martha & Niki, om två breakdansande tjejer, fick internationell premiär på IDFA 2015. Filmen erhöll 2016 en Guldbagge för Bästa dokumentärfilm.

Nima Sarvestani, Älvsjö – född 1958 - i Shiraz, Iran, är journalist och dokumentärfilmare. Han arbetade som journalist i Iran innan han 1984 kom till Sverige, och är sedan 2010 bosatt i Stockholm. I Sverige har Nima mest arbetat med dokumentärfilm, och de senaste tjugo åren gjort ett tiotal, filmer. Nima Sarvestani har skildrat kvinnors förtryck i Afghanistan med filmen Jag var värd 50 lamm och Frihet bakom galler, och han gjorde förra året en uppföljare; Systrar bakom galler, där han sökte upp en av kvinnorna från fängelset, nu i frihet. Frihet bakom galler har blivit belönad med en Emmy som är Storbritanniens stora TV-pris.