söndag 20 september 2015

Ny dokumentärfilmskonsulent på Film i Skåne

Malmö 150920

Film i Skåne tillsätter Lisa Nyed som dokumentärfilmskonsulent och stärker därmed sina resurser gentemot dokumentärfilmbranschen i regionen. Skåne har en mycket aktiv bransch för dokumentärfilm som har producerat en lång rad framgångsrika filmer. Film i Skåne strävar efter att vara en stadig partner och ett stöd för våra regionala dokumentärfilmare.

-       Vår strategi är att finnas med tidigt i ett filmprojekts utveckling för att kunna göra dem konkurrenskraftiga. Genom Lisa kommer vi att ytterligare kunna stärka vårt engagemang, vid sidan av det ekonomiska, med kunskap om så väl nationella som internationella nätverk, säger Joakim Rang Strand, Produktionschef Film i Skåne.

Lisa Nyed har arbetat hos Film i Skåne sedan 2002 som konsulent för visning och spridning, hon har dessutom arbetat som handledare i internationella workshops och som programansvarig för kort- och dokumentärfilmfestivalen Nordisk Panorama. Lisa har genom sitt tidigare arbete hela tiden varit nära dokumentärfilmsbranschen och har stor kunskap om området både regionalt och internationellt. Hennes strategiska arbete med internationalisering och kompetensutveckling för producenter och bolag inom distribution och publikarbete fortgår också i den nya rollen.

-       Jag ser med entusiasm fram emot att kunna möta filmarna i en ny roll och tillsammans med dem kunna stärka och utveckla den värdefulla dokumentärfilmbransch som har byggts upp i regionen. Min kunskap om det snabbt föränderliga distributionslandskapet kan komma projekten tillgodo på ett tidigare stadium, säger Lisa Nyed.

Förändringen innebär också att produktionschef Joakim Rang Strand, som tidigare haft uppdraget för både dokumentärfilm och för lång fiktion, kommer kunna koncentrera sig fullt ut på långfilm och TV-serier.

Tillsättningen offentliggörs under filmfestivalen Nordisk Panoramas internationella branschträff ”Meet the decision-makers” under söndag 20 september. Lisa Nyed startar sin nya tjänst 1 oktober.

För mer information kontakta:

Lisa Nyed 0737 071002, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. Rang Strand 0737 071001, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Foto: Anna-Karin Dahlin

Pressreleasen som pdf