onsdag 13 januari 2016

Skånska Yarden öppningsfilm i Göteborg

Måns Månssons långfilm ”Yarden” inviger Göteborgs filmfestival den 29 januari. Filmen baserar sig på Kristian Lundbergs självbiografiska roman om kulturarbetaren som tar anställning på ett bemanningsföretag i Malmö hamn, och huvudrollen spelas av Anders Mossling. (Producent Anagram med Film i Skåne som samproducent.)

”Yarden” tävlar om en Dragon Award för bästa nordiska film tillsammans med bland andra Hanna Skölds ”Granny's Dancing on the Table”, även det en skånsk samproduktion. (Producent Nordic Factory Film.)
- Det är en stor framgång för skånsk film att vara representerad med två av åtta filmer i nordisk tävlan, säger Joakim Rang Strand, produktionschef på Film i Skåne.

Två skånska dokumentärer får sin premiär under Göteborgs filmfestival: ”MonaLisa Story” i regi av Jessica Nettelbladt (producent Lejoni Production) och ”Den unge Zlatan” i regi av Fredrik Gertten och Magnus Gertten (producent Auto Images). Även dessa filmer är samproducerade av Film i Skåne. Liksom flera kortfilmer, bland andra ”I skuggan av oron” av Anna Johansson, ”Nisses äventyr till land och till sjöss” av Klara Swantesson och Mia Blomgren, samt ”Refugee 532” av Goran Kapetanovic.