torsdag 21 april 2016

Imorgon drar Pixel Skånes Filmfestival igång!

Pressmeddelande 160421

Träffa Film i Skånes egna filmkonsulenter, få reda på hur man skapar den perfekta dokumentären, lyssna på regissörer som står i startgroparna med att sätta igång sina första långfilmsinspelningar och hur har vägen dit sett ut? Lär dig om vad miljövänligt filmande innebär under seminariet Green Shooting?

Deltagare från projektet Pure fiction, som går ut på att lyfta fram kvinnor i filmvärlden, är på plats och berättar om sina erfarenheter. Det blir en case study på filmen Shelley, vilken hade premiär under Berlins filmfestival 2016. Och så får du lära dig vad en transmediaproducent är för något under seminariet Change through story. Filmvisning och kortfilmstävling: Totalt kommer det under lördagen att visas 40 filmer på stora Pixel och 55 kortfilmer för Pixel Junior. Alla filmer på Pixel Junior är gjorda av barn och unga under 16 år. Det blir ett eget område för Pixel Junior och gratis inträde för alla under 18 år.Vi ordnar aktiviteter mellan filmpassen och Ungdomens hus, Ystad, lär unga att filma med smartphone och så kan en göra personliga pins. Och så har vi tre unga killar på plats, endast 12 år gamla, som håller i egen greenscreen-workshop.

Efter filmpassen blir det Pixel Auktionsförrättning. Här finns det chans för filmskapare som har bra idéer, men ingen finansiering, att träffa rätt produktionsbolag som vill satsa på deras idé. På plats får produktionsbolagen buda med sin tid som valuta för att vinna filmskaparens idé och sedan vidareutveckla dessa tillsammans. Innan vår prisutdelning för stora Pixel bjuder några av Ystads Kulturskolas symfoniorkester-elever på konsert med filmmusiktema. ”– Och så firar vi att Pixel fyller 20 år lite extra genom att vi bjuder in till fest när sista priset delats ut på lördag, säger Jeanette Schjerva, festivalchef Pixel Skånes Filmfestival.” För programmet i sin helhet. Se vårt programblad i bifogad pdf.

KONTAKT:

Film i Skåne AB är ett regionalt resurs- och produktionscentrum för film vars uppdrag är att främja
filmverksamhet i Skåne samt att öka tillväxten i Skåne genom filmproduktion. Film i Skåne AB ägs, tillsammans
med systerbolagen Event in Skåne AB, Invest in Skåne AB och Tourism in Skåne AB av Business Region Skåne AB.
Läs mer på filmiskane.se