torsdag 20 oktober 2016

Elever gör egna spel och filmer med skånska proffs i ett unikt projekt

Malmö 161019

Nu börjar det dra ihop sig! Eleverna i åk 2-5 på Kulladalsskolan i Malmö har sedan början av september fått hitta på berättelser på temat ”Cirkus” med utgångspunkt från skolans värdegrund. Den 24-27 oktober ska de 300 eleverna arbeta i spel- och animationsworkshops* tillsammans med 6 skånska proffs från film- och dataspelsbranschen. Elevernas berättelser ska bli till egna spel och animerade filmer som visas på en gala den 28 oktober på skolan. Ett Skapande skola-projekt som är unikt i sitt slag.
Oscar Wemmert**, kreativ producent på GameFlame, har på beställning från Film i Skåne utarbetat ett helt nytt utbildningsmaterial i form av en lärar- och elevhandledning som fokuserar på att skapa och analysera berättelser i digitala spel. Utmaningen för Oscar (som har 20 års erfarenhet från produktion av spel och digital media för barn) har varit att eleverna på mycket kort tid ska få uppleva både hur det är att arbeta som professionella ”mini-team”, dels få känna tillfredsställelsen i att ha skapat ett eget digitalt spel med en dramaturgisk berättelse. I konceptet har Oscar Wemmert vävt in ”Cirkus Imago” och dess magiska universum - det skånska produktionsbolaget MINT:s älskade långkörare på SVT Barnkanalen. Pernilla Olsson, producent på MINT, kommer att arbeta tillsammans med Oscar Wemmert på Kulladalsskolan.
Välkommen att besöka oss för att se eleverna arbeta med projektet! I ett senare skede är utbildningsmaterialet med workshops tänkt att finnas tillgängligt för alla skolor i Skåne.

Bildtext: "- Fullsatt, biljetterna är slut!" Så lät det när biträdande rektor Monica Lennebo invigde elevernas kick-off på Kulladalsskolan. På scen Oscar Wemmert.” Foto: Pernilla Olsson.

Elevernas workshops äger rum 24-27 oktober kl  8:30-11:00 samt 11:30-14:00.

Galavisning 28 oktober kl 8:30 för klasserna F-2, och kl 10:00 för åk 3-5.

Kontakta Carolina Falk, Film i Skåne, på mobil: 0707-479697 för mer information
eller för att boka intervjuer och reportage.

”Jag är producent och projektledare på MINT ab sedan 3 år tillbaka. Min drivkraft i livet är arbetet med och för barn och ungdomar, både inom kulturprojekt och som medmänniska.

Det roligaste med ett projekt som detta är mötet med barnen. Få se dem lära, och utvecklas.
Bli stolta, och nöjda med något de har skapat. Att få vara en trygg punkt i den processen,
och samtidigt kunna vägleda och inspirera.” (Pernilla Olsson)

”Det är fantastiskt roligt att kunna inspirera och hjälpa barn och unga att komma igång med att skapa, koda och berätta med digitala spel. Det här är någonting som jag har tänkt på och velat göra i tio års tid. Nu är tiden mogen, med verktyg som till exempel Scratch från MIT så har demokratiseringen av spelskapande verkligen fått fart.” (Oscar Wemmert)

Förutom att testköra utbildningskonceptet på Kulladalsskolans 450 elever och 50 anställda, har det även provkörts på Film i Skånes nätverk av frilansande och kommunalt anställda
film- och mediepedagoger i juni, samt kommer att testköras på LAB (ett slags "minikulturhus"/ fritidsverksamhet för unga tjejer 9-12 år) i Landskrona på höstlovet.

Pilotprojektet dokumenteras av följeforskaren Maria Söderling från VIS (Vetenskap i skolan), och genomförs på uppdrag av Film i Skåne med stöd av Kultur Skåne samt SvenskaFilminstitutet.

* Filmpedagogerna/filmarna Anna Lönn Franko, Lisa Fjellman, Jim Nilsson och Mia Hulterstam håller i workshopparna där elevernas berättelser bli animerad film.

** Oscar Wemmert har varit involverad i mer än 20 spel som släppts för olika plattformar och tillsammans sålt flera miljoner exemplar. Exempelvis LittleBigPlanet 3 till PlayStation 4, LittleBigPlanet PS Vita samt en mängd barnspel så som Bamse i Egypten, Häst & Ponny
och många av Sveriges Televisions julkalenderspel.