onsdag 23 januari 2019

Många skånska filmer på Göteborgs filmfestival

Visning på Göteborgs Lilla Filmfestival av ”Stora stjärnor äter galaxer” i regi av Anna Charlotte och ”Giraffens cykel” i regi av Lasse Persson. Visning på Göteborgs Lilla Filmfestival av ”Stora stjärnor äter galaxer” i regi av Anna Charlotte och ”Giraffens cykel” i regi av Lasse Persson.

Tre nya skånska novellfilmer visas i exklusivt premiärpaket under Göteborgs filmfestival. Filmerna är en del av Moving Sweden, vilka premiärvisar 6 nya filmer under festivalen. De skånska filmerna är alla skånska samproduktioner, skapade av kreatörer Film i Skåne följt och utvecklat under lång tid. De skånska Moving Sweden-filmerna är: Stora galaxer äter stjärnor, av Anna Charlotte, Ann Lundberg och Anagram Sverige, Ge allt, av Caroline Eriksson, Catherine Champagne/Caroline Drab och Productions Populaires samt Min värld i din, av Jenifer Malmqvist, Emma Åkesdotter Ronge och Anagram Sverige. Filmerna har premiär lördagen den 26 januari kl 17.30 på Haga 1. https://vimeo.com/311984152 (trailer Moving Sweden)

Caroline Troedsson långfilmsdebuterar som regissör och tillsammans med producent  Ove Rishøj Jensen på Auto Images premiärvisar hon Patriotic Highway den30 januari kl 17.45. Redan i helgen, den 25 och 26 januari, visas visas långfilmen Zoo av Antonio Tublén som en del av sektionen Apocalypse.  Här finns även möjlighet att lyssna på publiksamtal med Antonio efter filmen.

Det finns även flera skånska kortfilmer i Göteborg: Hard on av Joanna Rytel är en novellfilm och kortfilmen Bland fåglar mång av David Gülich tävlar i Startsladden. Dagslända av Emelia Hansson och Närkamp av Simon Elvås är en del av Swedish shorts. På Göteborgs Lilla Filmfestival visades även Giraffens cykelav Lasse Persson (där även Stora galaxer äter stjärnorvisades).

Förutom ovan nämnda skånska samproduktioner visas även följande filmer av skånska kreatörer: Alltid oavsett av Kim Sundbeck och Majaq Julén Brännström och Holy CEO av Gustav Olsson visas i sektionen Swedish shorts. På golvet av Paolo Nobis Sandén visas
i sektionen Apocalypse.