Hoppa till huvudinnehåll
Lars Henrik Andersson och Lisa Rydberg- Nominerade till Pixel Talent Award 2020

Lars Henrik Andersson & Lisa Rydberg

Pixel 2020

Nominerade till Pixel Talent Award 2020:

 

Film: Så inget händer dig
Projektidé: En lång utdragen olyckshändelse

Lisa och Lars Henrik började göra animation ihop för snart två år sen, det som kom att bli filmen ”Så inget händer dig”. Den handlar om ett trauma Lisa var med om som tonåring, och i nästa film är det Lars Henriks tur att grillas. 

Vid sidan av deras gemensamma filmskapande så är detta två mångsidiga kreatörer.
Lars Henrik Andersson är animatör, regissör, musiker, producent och manusförfattare. Han har bla gjort musikvideos, filmmusik, pop, rock, teatermusik och barnradio. Lars Henrik driver Viltone Studio som producerar deras filmer. 

Lisa Rydberg är illustratör, regissör, manusförfattare och serietecknare utbildad på Konstfack, HDK och Serieskolan i Malmö. Hon har gett ut flera böcker samt medverkat i antologierna "Kvinnor ritar bara serier om mens" och Björnen vaknar. Pjäsen "Mens" som hon var en av manusförfattarna för spelades blev en långkörare på på Teater Tamauer i Göteborg 2015-2017.

 

Vi på Pixel kontaktade årets nominerade för att få lite känsla för vilka de är och hur de tänker kring att egen filmskapande och vad som inspirerar.

 

Vad är Pixel för er?
Ett festande i berättelser. En mötesplats för skapare.
Så kul med alla blandade genrer och åldrar på filmskapare vars filmer visas sida vid sida.

 

Hur känns det för er att ha blivit nominerade till Pixel Talent Award?
Lars Henrik: – Makalöst underbart, överraskande och tacksamheten sitter framför eldstaden och flinar.
Lisa: – Det är en upprättelse för den 10-åriga huvudpersonen i (kommande) filmen som inte hade någonstans att vända sig. Nu blir han äntligen sedd. 

 

Vill ni berätta lite om ”Så inget händer dig", den färdiga film som ni tävlar med både i Pixel Talent Award och i kl 4? 

"Så inget händer dig" är en animerad dokumentär som lurar med sig publiken på en förödande promenad. Det är tänkt att tittaren ska bli lika överrumplad som Lisa blev när hon var tonåring. En trevlig, komisk känsla som vänds upp och ner när någon plötsligt hotar med att döda en. Suggestiva och fantasirika teckningar och animationer krockar med Lisas röst, som är uppriktig och dokumentär.

Det var känslomässigt både otroligt jobbigt och fantastiskt roligt att göra denna film. Vi insåg att det är en väg vi vill fortsätta gå. Där det gör ont men skrattet läker.

 

Det var ert första konstnärliga samarbete - lärde ni er något speciellt av processen med den filmen, som ni tar med er i ert framtida skapande? 

Att vi funkar bra tillsammans. Där en brister kliver den andra in med erfarenhet. Och viceversa. Att lita på våra instinkter. Olikheterna är en tillgång. Lisa är analog, Henrik digital. Vi är effektiva och nya perspektiv dyker upp hela tiden under processen.

 

Utan att spoila er presentation på Pixel-dagen – vad handlar er planerade filmidé ”En lång utdragen olyckshändelse" om och vad inspirerar er med att göra självbiografiska animationsdokumentärer? 

Den handlar en traumatisk händelse när Lars Henrik var tio år. Om ett barns utsatthet och ensamhet när en familj går sönder. Hur svårt det kan vara att förstå vad som är vad.

Det kan vara svårt att ta till sig jobbiga historier.  I animationer får tittarna själva fylla karaktärerna. Och återigen, blandningen av komik och blodigt allvar är det vi gillar att jobba med. Det som är livet självt. Och att inre och yttre världar får ta lika mycket plats..

 

Känner ni er redo att presentera den för allmänheten om ett par veckor?

Jo men visst.

 

Vad har ni för förebilder inom film och hur tror ni att det yttrar sig i era filmer?

Hayao Miyazaki
Maren Ade
Michel Gondry
Bröderna Cohen
Lena Dunham

Blandningen av verklighet och fantasi. Surrealism. Komik. Kärleken till detaljerna. 

 

Vad har ni för film/serietips till alla filmälskare i karantän?

Unortodox
Gräns
Sällskapet (SVT)
Min pappa Toni Erdmann
Parasit
The Lighthouse 
Okja
Castaway on the moon
The Leftovers