Hoppa till huvudinnehåll
Saga och Martin hälsar i första avsnittet av Bron.

Bron – serien som spreds över världen

Bron är en av de mest utmärkande samproduktionerna för Film i Skåne under åren, och en av de största internationella succéerna nordisk TV-produktion haft. Tillsammans med serierna Wallander, Borgen och The Killing, skapade de en svallvåg av intresse för Scandicrime, eller Nordic Noir. Nog har begreppen landat i mångas medvetande även i Sverige, men genomslaget dessa produktioner haft, har möjligen inte förståtts.

Visste du tex att begreppet Slow-TV myntandes till följd av dessa serier i Storbritannien, och innebar att se mer långsamt berättade historier som krävde fullt fokus för att kunna följa med i texten. Bron skapade även de högsta tittarsiffrorna för icke engelskspråkig serie i såväl USA som Storbritannien, ditintills.

En stor produktion med lång startsträcka

Det tog det hela fem år innan SVT och DR var ombord och produktionen kunde dra igång på allvar. Idén till seriens handling stod Hans Rosenfeldt, Måns Mårlind och Björn Stein för och huvudproducenter var Anders Landström från Filmlance International på svenska sidan, som ansvarade för själva genomförandet, och Bo Erhardt på Nimbus Film i Danmark.

Hans Rosenfeldt var seriens manusförfattare, ensam sådan de första tre och jämte Camilla Ahlgren i den avslutande säsongen. En en rad andra personer har också, som brukligt, varit med i manusarbetet för olika avsnitt.

Att få en så stor produktion på banan och rullandes, kräver långtgående samarbete med värdstädernas olika förvaltningar, fastighetsägare, företagare osv. En enorm mängd människor är involverade, både lokalt och i själva produktionen. Man räknar på att det varje säsong ingick ca 80 personer i filmteamet och 100 skådespelare. Därtill medverkade mängder av statister i varje avsnitt. 

Lars Lund (Ljud) Sofia Helin och Thure Lindhardt. Foto: Carolina Romare
Lars Lund (Ljud) Sofia Helin (Saga) och Thure Lindhardt (Henrik). Foto: Carolina Romare
Henrik Georgsson ger Sofia Helin regi. Foto: Carolina Romare
Henrik Georgsson ger Sofia Helin regi. Foto: Carolina Romare

 

Producenten Anders Landström sammanfattar erfarenheten från de åren över telefon:

”Under de här åren blev det så att vi i stort sätt utbildade en hel stab med nya filmarbetare. Personer som kom in som assistenter och som efter ett par säsonger var fullfjädrade riktigt duktiga filmarbetare, i sig en viktig utveckling för regionen. Och det var väldigt roligt att vi kunde göra det. Det gav ju också ett fantastiskt resultat, vilket gör det än roligare såklart. Genuint har jag verkligen älskat att jobba i Skåne, och med Film i Skåne. 

Jag brukar ofta tala mig varm inför politiker och andra beslutsfattare, om de fantastiska miljöer som finns, allt är nära, ett bra arbetsklimat med bra folk, och att det är lättjobbat för att där finns en positiv inställning till inspelningar vilket inte är självklart i storstäder.”

Prisad och omtolkad jorden runt

Efter att den första säsongen hade sänts här hemma, började spridningen i världen. 135 länder hade köpt in serien när säsong 2 började spelas in. Över 188 länder har sänt Bron genom åren, och serien blev flerfaldigt prisbelönad såväl i hemnationerna som internationellt. Det internationella genomslaget och all uppmärksamhet det genererade i press, satte även Malmö på kartan som turistdestination för fans.
 

Malmö stad var inte sena med att uppfatta och uppskatta detta och premierade Bron med priset Bästa Malmöambassadör på Malmö Stads Näringslivsgala.

Idag har inte färre än sju internationella remakes gjorts. Beroende på hur länderna gränsar till varandra har olika symboliska platser utgjort "bromordet".

Storbritannien – Frankrike Eurotunneln.

En grupp människor står och ser på en datorskärm i The Tunnel
Scen ur The Tunnel. Foto: Filmlance International

Malaysia – Singapore Bron som kopplar länderna samman utgör utgångsscenen.

Huvudrollsinnehavarna i den Malaysisk-Singaporeanska versionen av Bron.

Tyskland – Österrike Ett bergspass mellan de två länderna.

Sydafrika – Zimbabwe Bron i Beitbridge som utgör gränsposteringen.

USA – Mexico The Bridge of the Americas mellan El Paso (USA) och Juárez (Mexico)

Bild ur remaken, The Bridge
Huvudrollsinnehavarna i USA - Mexikanska The Bridge. Foto: Filmlance International

Estland – Ryssland Gränsvägen mellan Narva och Ivangorod.

Huvudrollsinnehavarna i rysk-estniska upplagan.
Huvudrollsinnehavarna i rysk - estniska upplagan. Foto: Filmlance International

Serbien – Kroatien

Locations, estetik och filmturism

Brons bildspråk och stämning var utmärkande för serien. I Pelle Hybinettes "Bakom Bron" berättar skaparna om att skapa spänning och oroskänsla genom det visuella, ljudbilden och återhållsamma miljöskildringar.

Och flera scener är verkligen värda att notera. Minns du hur serien startar? Med kroppen mitt på bron? Den är inte inspelad i studio utan på plats. Vi frågade Anders Landström hur de lyckades stänga av och spela in mitt på Öresundsbron i flera timmar?

”Jo, det gav sig så att när vi pratade med Öresundsbron och skulle söka tillstånd, då visade det sig att de hade servicearbete inplanerat. Med lite gemensam flexibiltet och att de ändrade planen för hur körfälten kunde vara öppna, så lyckades vi lägga inspelningen under den tiden. Det innebar att första natten så spelade vi in i körfälten på ena sidan bron. Men eftersom vi inte hade lyckats få med allt fick vi natten därpå, då körfälten skiftades för arbetet, göra de kompletterande tagningarna i körfälten på andra sidan, som då var avstängda. Det här innebar att vi, för att kunna klippa ihop det,  var tvungna att göra scenerna spegelvänt. Men det gick!

Men det var inte självklart att vi skulle få till det. I början var Öresundsbron väldigt undrande om vilka vi var, men när de förstod vad det hela handlade om så har de varit enormt hjälpsamma. Jag menar, vi ville ju fiktivt spränga bron, köra in en båt i den... men de har ju fått mycket PR tillbaka! En rolig anekdot är att när en väderpresentatör på BBC skulle tala om vädret i södra Skandinavien vid tillfälle, så sa hon inte i Köpenhamn, utan ”vädret vid Öresundsbron, känd från TV-serien”."

Inspelning på Öresundsbron nattetid.
Inspelning på Öresundsbron nattetid. Foto: Ola Kjelbye 

 

Filminspelning på Öresundsbron, kameramän i förgrunden med Saga med bil i sikte.
Inspelning av Bron IIII. Foto: Jens Juncker

 

Huvuddelen av serien spelades in i och omkring Malmö och Köpenhamn, medan Ystad Studios huserade de studiobaserade inspelningarna.  Seriens popularitet och fantastiska arbete med scenografi och locations har lett till att fans från hela världen sökt sig till Öresund, och filmturismen i städerna ökat. 

För den som vill veta mer så har Visit Skåne skapat en guide till flera inspelningsplatser från serien, ”så att du på egen hand kan kliva in i Brons oroande mörka värld och följa Sagas framfart där hon svischar fram och tillbaka mellan städerna i sin Porsche 911 från 70-talet.” 

Vi rekommenderar även Pelle Hybbinettes Bakom Bron, som inte bara berättar om seriens tillkomst, utan även ger en fin inblick i ett filmteams sammansättning av mängder oumbärliga roller och kunskaper. Filmen kan ses i sin helhet på Vimeo.

 

 


Huvudbild: Filmlance International, foto: Ola Kjelbye

 

 

Sidan uppdaterad 01 dec 2020, kl 13:35