Hoppa till huvudinnehåll
Ur dokumentären Svenstorps Blues i regi av Stefan Berg.

Ord från vännerna på vägen

En verksamhet som den vi haft i 25 år involverar och innefattar hundratals andra människor. Biografidkare, filmskapare, producenter, deltagare i filmläger, kulturutvecklare och så många fler. Några av dem vi arbetat med genom åren har skickat hälsningar och minnen inför jubileet.

(Vill du också medverka så är kanalerna öppna!)

Erik Bäfving

Erik Bäfving, Regissör och klippare

Mitt första minne av Film i Skåne, men det är så länge sedan att jag inte ens är säker på att det hette Film i Skåne då, var då jag och en kompis stod inför att göra en dokumentär om ett indie-pop band som hette First Floor Power där Jenny Wilson var sångerska. Vi hade lusten och idéerna men ingen kamera. Någon tipsade oss om att det fanns ngt ställe i hamnen där man kunde låna en kamera gratis, vilket lät för bra för att vara sant. Då var det Ralf Ivarsson som tog emot oss och hjälpte oss att hitta rätt kamera. Vi upplevde honom som en snäll farbror men jag anar att han antagligen var yngre än vad jag är nu. Jag minns nu inte vad det var för kamera även om jag ser den framför mig, men tack vare detta första konkreta stöd så kom vi igång och kunde börja filma. Sedan filmade vi under ett år och lyckades få ihop en timmes dokumentär som följde detta lilla popband från replokalen till sitt första skivkontrakt.

Erik Bäfving filmar ett band i replokalen.

Minns att de delade replokal med Asta Kask tror jag det var, som hade lämnat något i den där frysboxen som hade ruttnat och stank något så vedervärdigt. Så det var regeln när man kom in i replokalen. Öppna inte frysfacket vad du än gör! 

Och Jenny hade star-quality från dag ett...

Vad jag mer kan säga om Film i Skåne rent allmänt är att de alltid har känts som en vän som hjälpt en i de första kliven ut med sitt projekt. Alla mina tre kortfilmer om min pappa har startat med pengar från Film i Skåne. Och det är inte bara pengarna som spelat in där utan även de uppmuntrande mötena och konstruktiva samtalen om filmens fokus och uppbyggnad. Vänliga och stöttande samtal, utan att för den delen inte vara utmanande och kritiska. En stor hjälp för att få projektet att lyfta från teori till verklighet.

Anne Köhncke

Anne Köhncke, Producent Final Cut for Real

Gratulerer med de 25 år!
Film i Skåne har vært en helt uvurderlig samarbeidspartner for oss i flere år, og vært med til å styrke samarbeidet mellom Final Cut for Real i København og De Andra i Skåne. Film i Skåne viser mot til å satse og til å gi nye talenter en sjanse. På «Pervert Park» var de de første som tok sjansen på to ukjente regissører som ville gi seg i kast med kanskje et av de vanskeligste emner å ta fatt på. Det har utviklet seg til et langvarig forhold hvor Film i Skåne har vært med fra start i alle de tre filmene i Frida og Lasse Barkfors’ trilogi. Det å tørre å komme på banen allerede tidlig i prosessen er en egenskap som er blitt en mangelvare i finansieringslandskapet internasjonalt, og derfor utrolig viktig. Særlig når det gjelder dokumentarfilmer som utfordrer genren litt, som her nylig med Carl Olssons «Samtidigt på Jorden» hvor de også var med hele veien fra utvikling. Som ganske nybakt Malmö-bo synes jeg danskene har mye inspirasjon å hente over sundet, bl.a. Film i Skåne. Ser frem til 25 år mere!  
 

Lennart Ström

Lennart Ström, Producent och en av Film i Skånes grundare

Film i Skåne firar 25 år, detta pandemins år då vi hellre hade velat fira tillsammans och gemensamt se tillbaka på detta kvartssekel då filmen fick en organisation som kunde samla regionens filmbransch, från etablerade till talanger.För min egen del startade det hela med den beramade videovåldsdebatten som härjade i Sverige på 80-talet. Hur ännu en generation skulle förstöras av det som spyddes ut i alla videobandspelare som snart fanns i varje mans hem. Kom ihåg generationen som skulle förstöras av rock n’ roll och långt hår. Det var den tiden då våldsamma filmer fick en del politiker att paniskt greppa efter lagändringar och förbud.

Allt startade 1980 med ett inslag i programmet Studio S. Svenska folket fick se utdrag ur brutala skräckfilmer, ackompanjerat av barn som berättade hur de frossade i våldet. Självklart hade alla sett i princip alla de värsta filmerna när en reporter kom till skolgården med kamera och mikrofon. Själv jobbade jag på en fritidsgård på Rosengård och var ansvarig för fredagsbion vi hade. Vi hade en livlig diskussion om vad vi skulle visa och inte visa. En fritidsgård visade ex. ”Hajen” och det blev ett herrans liv i tidningarna.

Intresserad som jag var av detta fenomen och av film, så gick jag på en föreläsning i Malmö om videovåldet, om det ”lort-Sverige” som höll på att bre ut sig via VHS maskinerna.Tror det var Malmö stad som anordnade detta för oss som jobbade på olika förvaltningar som hade barn som målgrupp. En domedagsföreläsning vars enda lösning var förbud. Och så skulle detta ackompanjeras av filmklipp, samma som visades på Studio S, Motorsågsmassakern, The Boogeyman, Verktygsmördaren med flera. Innan dessa klipp visades för oss i publiken uppmanades vi att om vi inte tyckte om att se våldsförhärligande bilder så kunde vi lämna salongen. Det var inte många som satt kvar. Sen fortsatte debatten om de filmer som ingen hade sett. Framförallt hade väldigt få, om någon sett filmerna i sin helhet.  Jag sökte därför till dåvarande Dramatiska Institutets mediepedagog utbildning, AP- linjen och kom banne mig in! Den utbildningen gav mig verktyg till att några år senare starta en kommunal medieverkstad i Malmö där vårt fokus låg på att utbilda framförallt pedagoger i filmanalys, att lära sig filmens språk. Vi lånade också ut videokameror och redigeringsutrustning. Det var otroligt lyckat.

Samtidigt hade Svenska Filminstitutet fått i uppdrag att uppmuntra regionerna till att upprätta regionala resurscenter. I Allingsås fanns Västern film, senare Film i Väst som liksom vi, satsade på filmpedagogik. Film i Dalarna med flera. I Lund höll Folkets Bio på med filmanalys kring actionfilmer. Charlotta Denward, Fredrik Holmberg och Mats Lundblad. Vi på Mediaverkstaden i Malmö, jag och Ralf Ivarsson började samarbeta med Lundagänget. Snart fick vi frågan från Filminstitutet om vi ville starta ett regionalt resurscenter. Det ville vi. Så fanns Film i Skåne.

När P.O Enqvists filmutredning kom 1998 och pekade ut Film i Skåne som ett möjligt produktionscenter fick jag ett uppdrag tillsammans med Mattias Nohrborg på Triangelfilm som var en stark spelare i Malmös filmliv, att ta fram produktionsmedel för att finansiera långfilm. Film i Väst hade stora framgångar och i Norrland fanns Filmpool Nord som också hade produktionsmedel. Med löfte om en statlig miljon lyckades vi med att få loss tre miljoner från regionen, varav en del gick till Jan Troells Så vit som en snö. Det var ett perfekt filmprojekt att lägga i knäna på politikerna.

För min egen del tog jag steget från Film i Skåne och blev Festivalchef på BUFF. Nu är det år 2000. Nu fanns det möjligheter att få regional finansiering till filmprojekt så då väcktes idén att jag skulle börja producera. Sagt och gjort, jag och nämnde Mattias Nohrborg gick in i det relativt nystartade bolaget Auto Images där Stefan Berg och Magnus Gertten gjorde främst dokumentärfilm. En lång väg från videovåldsdebatt till att vara med att bl.a producera en dokumentär som slog publikrekord på biograferna (Tusen bitar) till Guldbaggenominerade Every Face has a name. Nu har jag bytt stol igen. Ansvarig för finansieringsforumet M:brane som i fjorton är samlat producenter och finansiärer i Malmö för att utveckla bra produktioner för en ung publik.

Lennart Ströms artikel i Film i Skånes Nyhetsbrev nr 4 1998
Lennart Ströms artikel i Film i Skånes Nyhetsbrev nr 4 1998.
Högerklicka på bilden och öppna i ny flik för läsbarhet.

 

Ann Körling står bredvid en pappfigur av Ingmar Bergmans "Döden".

Ann Körling, Filmutvecklare Malmö stad

Jag har arbetat med filmområdet för Malmö stad sedan 2001. Film i Skåne har hela tiden varit en viktig dialogpartner för mig. Medarbetarna på Film i Skåne har verkligen varit öppna för samarbeten och dialog. Tack vare Film i Skåne har jag fått mycket större nationella och internationella nätverk. 

Tillsammans har vi skapat nya möjligheter och utvecklat filmområdet, ofta har vi haft en samsyn om vilka åtgärder som varit viktiga. Vi har samarbetat och samverkat kring event som Skånska filmdagarna, M:DOX, Nordisk Panorama, Mixed Reality och en lång rad galapremiärer av malmöfilmer/tv-serier. Större projekt som Southern Sweden Creatives och Crafting Worlds och gällande film- och tv-produktion som tv-serien Bron och dokumentärfilm. 

Film i Skåne har stor mycket betydelse för filmlivet i Skåne. Genom sin verksamhet har Film i Skåne utvecklat film och tv-branschen i Skåne samt medverkat till utvecklingen av internationella branschevent och filmfestivaler, inte minst i Malmö. Satsningar på tv-produktioner som Wallander och Bron och etablerandet Ystad studios är självklart viktiga, men även pågående dialog och produktionsmedel till dokumentärfilm för utvecklingen av dokumentärfilmhuvudstaden Malmö.

– Har du något roligt minne som du vill berätta om? 

Jag minns med glädje vårt goda samarbete under Nordisk Panorama filmfestival varje år - när vi reste till Bergen, Århus, Reykjavik och Oulu innan Malmö blev permanent hemort för festivalen. Minns  t ex en fantastiskt rolig karaoke på finska i Oulu efter Nordisk Panorama gala awards.

Minns också det stora KKN-projektet Southern Sweden Creatives 2016-18 med spännande utveckling av Skåne/Blekinges filmbransch med inspirerande besök på den myllrande Cannes filmfestival i 2016 svensk-norska paviljongen där dåvarande kulturministern Alice Bah Kuhnke testade VR-glasögon, eller 2018 när man kunde lära sig mer om Ingmar Bergman och hänga med ”Döden” från Det sjunde inseglet. 

Lasse Persson. Foto: Nille Leander

Lasse Persson, Animatör och regissör

En gång för väldigt länge sedan, kan ha varit 1987, samlade Lajos Varhegyi en grupp sydländska filmarbetare till ett möte. Var det på Bian? Jag arbetade då med “Resan till Melonia” och jag och ett par andra unga animatörer från Pennfilm dök tämligen oinbjudna upp till detta möte. Vi hade på något sätt, kanske via Mats Mårtensson, fått reda på att det skulle äga rum. Där talades det om att bilda en “film pool”och samla regionala resurser. En sådan, då kallad “nord-poolen”, fanns i Norrland och denna tänkta nya skulle väl då kallas “syd-poolen”. Alla på mötet, så som jag minns det, var tämligen skeptiska. Jag minns inte så många personer från mötet. Alla var minst generationen äldre än mig. Äldre, ärrade, luttrade och tuffa. Torgny Schunnesson var en av dem. Ylva Floreman en annan. Var detta en upprinnelse till Film i Skåne? Jag vet inte. Kanske en av många.

Film i Skåne har naturligtvis betytt jättemycket. Film i Skåne har investerat i nästan alla filmer jag regisserat. Även de som producerats på Pennfilm. Kanske den första var “Bikini” från 2004. Eller kanske utvecklingsstöd till olika filmer om “Karla Kanin” som dessvärre ej blivit av. 

I eftertexterna till “Halva Kungariket”, 1998, tackar jag Film i Skåne och det var för att Ralf Ivarsson på “Kajplats 305”, hjälpte mig klippa ihop mina monitor-filmade skissfilmer som kom från bortglömda programmet “ani-mac” inför ljudläggning.Snart efter Bikini, stödde Film i Skåne även filmen jag gjorde tillsammans med danska Film Forsyningen AS, “Var ligger Tomteland” från 2005.

Det tidiga utvecklingsstödet från Film i Skåne via Joakim Strand, Hanna Sohlberg och Ludvig Hedlund har varit avgörande. Det har alltid varit fint och mycket uppmuntrande att komma upp till era olika kontor genom tiderna och visa skisser och dramatisera en vision av en film och sedan diskutera strategier för att kunna gå vidare. Flera gånger har jag pitchat genom att rytmiskt bläddra och visa fram en teckning i taget till ett tänkt stycke musik.
 
Film i Skåne har blivit en helt avgörande del av Film-Skåne. En samlingsplats för Bransch-möten, ny filmpolitik, manifestationer, premiärer, publikmöten med mera.

- Har du något roligt minne som du vill berätta om?
Ibland undrar en sådan som jag, som gör kortfilmer, om jag verkligen finns. Trots att jag jobbar i den glamorösa filmbranschen är det mer eller mindre aldrig jag strosar på röda mattor i ett fotoblixt-åskväder  eller är inbjuden till soffprogram där alla vill att jag ska uttala mig om ditten och datten. Egentligen trivs jag bäst bakom mitt ritbord, men ändå, det slår mig ibland att jag kanske inte finns. 

Då är det roligt att veta att jag och min Bikini i vart fall provocerat Bill O´Reilly och Gretchen Carlsson till ett inslag i Fox News!

Tidskriften Filter plockade upp händelsen och publicerade en artikel i sitt novembernummer 2010. Högerklicka på bilden och öppna i ny flik för läsbar storlek.



Foto av Lasse Persson: Nille Leander

Artikel om Lasse Persson och hans film "Bikini" i Filter 2010

Jessica Nettelbladt

Jessica Nettelbladt, Regissör

För mig har Film i Skåne genom min filmiska resa betytt och betyder otroligt mycket. Det är ett stöd som är viktigt inte bara finansiellt utan här får jag också råd, stöttning och inspiration. 

Film i Skåne är samarbetspartners i de flesta av mina filmproduktioner och vi har haft många screenings, diskussioner, premiärer och arrangemang tillsammans genom åren. 

Ett fantastiskt minne var när vi i samarbete med Panora och Triart arrangerade visning av filmen MonaLisa Story med soppkök och filmvisning en dag för hemlösa i Malmö. 

En annan gång var i samband med filmen "Jag är min egen Dolly Parton" då vi arrangerade en stor konsert i samband med premiären tilllsammans med Dollykollot. Det var så mycket glädje och kärlek!

Så tack för allt Film i Skåne <3

Goran Kapetanovic

Goran Kapetanovic, Regissör

Ralf Ivarsson har betytt oerhört mycket för mig. Hans entusiasm och kärlek till film gjorde att jag började jobba med film. Film i Skåne har varit min första plattform och kontakt med filmvärlden. Utan FISK skulle jag inte varit filmregissör idag.

Film i Skåne har varit en plantskola för många talanger som fick lära sig tänka film och gjorde sina första filmer i Film i Skånes regi. Otroligt viktig och nödvändig plattform. 

- Har du något roligt minne som du vill berätta om?  
Jag kommer ihåg ett redigeringsprogram, Speed Razor, som både jag och Ralf installerade så många gånger, och det kraschade lika många gånger så till slut övergick vi till det analoga systemet igen.  
 

Anders Helmerius, verksamhetsledare Folkets Bio Malmö / biograf Panora

Film i Skåne verkar på samtliga spelplaner i den regionala filmbranschen och under alla dessa år har vi på Folkets Bio Malmö haft glädjen av att samarbeta med denna alltid lika kreativa och framåtblickande filmpool inom alla upptänkliga områden. Det har handlat om allt från galapremiärer, event- & specialvisningar, tema-arrangemang och filmfestivaler till regionala spridnings- & visningsprojekt, FilmBarer, digitala utvecklingsprojekt och fantastiska utomhusBio visningar i byar och städer runtom i Skåne.

Film i Skåne är den främsta garanten för ett levande och blomstrande filmliv i Skåne och den vassaste motorn för att bevara, underhålla och utveckla den regionala infrastrukturen inom filmområdet, så att det gynnar såväl små som stora aktörer och produktioner. I Skånes små och stora kommuner och alltid i interaktion med den nationella och globala filmindustrin ser Film i Skåne till att vårt lilla hörn i Sverige är en del av världen. 

Nu firar Film i Skåne 25-års jubileum och från vårt perspektiv finns det många i dess organisation som vi speciellt skulle vilja lyfta och tacka för den tid som hittills har gått, men det är just som en dynamisk enhet med en enastående bredd som Film i Skåne radikalt har utvecklat regionens filmliv under dessa 25 år. Så ingen nämnd ingen glömd. 

För 25 år sedan kunde det handla om att jaga fram en projektor för att rädda en visning och undersökande hitta sin plats och funktion. Idag handlar det om att landa nationellt och internationellt betydande produktioner, vårda den festivaltätaste regionen i Sverige och verka för ett vitalt filmliv i Skånes samtliga kommuner och så mycket mer.

Det har varit mycket stimulerande och oerhört viktigt för oss på Folkets Bio Malmö / biograf Panora att under så många år haft stöd, samarbeten, konsultation och support från Film i Skåne.

Gratulerar till de 25 gångna åren men framför allt till de som ligger framför er!

Inspelning av MINTs Cirkus Imago i Ystad Studios

MINT, Produktionsbolag

Film i skåne har varit och är på många sätt en viktig medspelare. Förutom all utveckling och samproducerande finns det många vi lärt känna under åren.

Jocke såklart, med filmer, Som en Zorro, Drakhjärta, Cirkus Imago-en chans på miljonen, Det borde finnas regler.

Studion, många roliga minnen från inspelning av Cirkus Imago tv-serien och med Ulf, som utvecklade massa finurliga lösningar när det gällde rekvisitan. Eller när vi spelade in Nisse och Harry serien.

Ralf som kickade igång många av våra projekt.

Mikael som gör att vi kan dra hit projekt som Spellbound.

Pedagogiska projekt med Carolina, kortfilmen Rut och Elias med Hanna och så vår senaste serie ”Djur som förändrar världen” med Lisa.

Och Jeanette som hänger med oss på Nordic Kids Mediafestival.

Allt det där är ju en del i att vi kan och vill fortsätta att utveckla och producera för barn och unga.

 


Huvudbild: ur filmen Svenstorp Blues av Stefan Berg

Sidan uppdaterad 07 jan 2021, kl 13:35