Bild ur TV-serien "Jakten på en mördare"

Produktion

Året 2020 går till historien som ett märkligt år som kom att domineras av pandemin, som hade inverkningar på i stort sett alla områden. Filmprojekt blev uppskjutna eller inställda, biograferna fick hårdare och hårdare restriktioner att förhålla sig till, festivaler ställde om till att genomföras digitalt.

För Skånes del kom pandemin att innebära en sommar utan större inspelningar, en tid som normalt är högsäsong för filmen. Film i Skåne ställde om för att försöka hjälpa en bransch och vi tog bort våra deadlines för dokumentär och lång spelfilm, samtidigt som vi tillförde 500 000 extra för bolagen att söka för utveckling av projekt.

Efterhand återfinns ändå en återgång inom branschen. De större inspelningarna i Skåne kom samtliga att ske under hösten. De inleddes med Jag är Zlatan följt av Sagres och tv-serien Threesome. Den stora snackisen under hösten kom att bli serien "Jakten på en mördare", som hade premiär i SVT.

För dokumentärens del inleddes året fint med tre av våra samproduktioner i tävlan vid Göteborgs filmfestival. Den dokumentära delen av branschen har också känt av pandemins verkningar men har ändå kunnat arbeta på om än i långsammare takt. Ett flertal filmer har kommit ut som ändå kunnat vara framgångsrika på festival, bland annat "Only the Devil Lives whitout Hope". För kortfilmen kan nämnas att två av årets samproduktioner kom att delta i tävlingen Startsladden vid Göteborgs filmfestival.

För vår talangutveckling avslutades programmet Producing People, som löpt i två omgångar de senaste åren. I samband med det producerades en bok för att tillvarata den kunskaps som byggts upp inom programmet. Bland nya initiativ kan nämnas Producent i praktiken, Manusrummet och Serier och film.

Bildtext: Bild ur TV-serien "Jakten på en mördare" i regi av Mikael Marcimain. Film i Skåne är samproducent.

Sidan uppdaterad 15 feb 2022, kl 13:35