
Film och digitala spel stärker analysförmågan hos elever i Eslöv
Nytt samarbete mellan Film i Skåne, Game Habitat och Eslövs kommun
Hur kan film och digitala spel bli en del av undervisningen? I samarbete med Eslövs kommun, Game Habitat och projektledare Tine Billing utvecklar vi på Film i Skåne en samtalsmetod som hjälper elever att analysera och förstå berättelser i olika medier.
Projektet ”Att läsa och dela berättelser – film och digitala spel”, som beviljats stöd till Kulturresidens för lärande från Region Skåne, drivs av Eslövs kommun och genomförs i samarbete med Film i Skåne och Game Habitat. Syftet är att stärka elevernas medie- och informationskunnighet (MIK) och ge lärare verktyg för att koppla film och digitala spel till skolans ämnen.
Carolina Falk, utvecklare Barn & Unga på Film i Skåne koordinerar arbetet tillsammans med Tine Billing, barnkultursamordnare i Eslövs kommun. Figge Heurlin från Film i Skånes nätverk ”Beställ en film-och mediepedagog” och Måns Billing från Game Habitat utvecklar och testar den nya samtalsmetoden i slutet av januari 2025 med elever i årskurs 4 på Norrevångsskolan i Eslöv.
– Det är så roligt att vara tillbaka på Norrevångsskolan!. Det är andra gången som vi är här och testar nya pedagogiska koncept för film och digitala spel. Eleverna i åk 4 är de första i världen att få prova på detta!”, säger Carolina Falk
År 2017 var Norrevångsskolan i Eslöv först ut med att testa Film i Skånes koncept ”Skapa och berätta med animation och digitala spel”. Under åren 2016-2017 utvecklade Film i Skåne flera koncept i ett regionfinansierat utvecklingsprojekt kallat ”Barn och ungas eget skapande film digitala spel och transmedia”. Sedan gick det spelpedagogiska barn och unga uppdraget över till Game Habitat.
SHARED READING SOM INSPIRATION
Metoden bygger på Shared Reading (delad läsning) där en grupp läser en text högt och samtalar om den under ledning av en läsledare. Carolina Falk kom i kontakt med metoden när hon gick uppdragsutbildningen ”Konst, kultur och hälsa” vid Lunds universitet hösten 2022. Anders Ohlsson, professor i litteraturvetenskap, berättade om metoden och hur den används för att sänka trösklarna för att den goda litteraturen ska nå alla – oavsett läsvana. En idé föddes om att anpassas metoden till film och digitala spel för att ge elever möjlighet att reflektera och formulera sina tankar kring berättelser de möter både i skolan och på fritiden.
Hösten 2024 gick Carolina och Måns utbildning i ”Shared Reading” genom Region Skåne och blev läsledare. Därefter fick Figge Heurlin uppdrag av Film i Skåne att läsa in sig på metoden och ta fram ett nytt filmpedagogiskt koncept ”Delade filmupplevelser”. Måns Billing utvecklar det spelpedagogiska konceptet.
Efter testperioden dokumenteras projektet och en handledning tas fram för att skolor och pedagoger enkelt ska kunna använda metoden vidare. Film i Skåne deltar även i ett utbildningstillfälle för skolpersonal där metoden presenteras.
Projektet genomförs i samarbete mellan Eslövs kommun, Film i Skåne och Game Habitat.
Artikelfoto: Filmpedagog Figge Heurlin från Film i Skånes nätverk, Barnkultursamordnare Tine Billing Eslövs kommun, Talent Developer Måns Billing från Game Habitat. Fotograf, Carolina Falk, utvecklare Barn & Unga på Film i Skåne
Kontakt
