Angelonia

VR-upplevelse baserad på maratonpionjären Gulli Nilssons liv

Stillbild från Angelonia

Titelbild Angelonia

Angelonia är en VR-upplevelse baserad på maratonpionjären Gulli Nilssons (1932-2018) liv. I upplevelsen tas publiken med på en resa genom olika perioder och miljöer i hennes liv för att söka svaren på vad som drev och formade henne.

Gulli började springa maraton 1974, vid 42 års ålder, bara några år efter att kvinnor tilläts delta i den typen av lopp. Hennes mål var att bli den första svenska kvinna som sprungit 25 maraton under fem timmar. Hon nådde målet åtta år senare, 1982. Att springa maraton tog Gulli ut i världen; hon sprang i New York, Sao Paolo, Melbourne, Aten och många andra platser. Hennes livsresa är ganska anmärkningsvärd med tanke på att hon kom från en bakgrund med begräns-ade resurser, under en tid när majoriteten av kvinnor fortfarande var mödrar och fruar.

Gulli var min faster och eftersom hon inte hade någon egen familj så gav hon sina närmsta släk-tingar olika uppgifter innan hon dog. Min uppgift var att ta hand om alla hennes personliga till-hörigheter, och hon fick mig att lova att åtminstone titta på allt innan jag gjorde mig av med det. Jag höll mitt löfte, och när jag gick igenom hennes saker blev jag mer och mer nyfiken på vad det var som triggade henne att springa så långt, om och om igen. Sakerna hon lämnade efter sig har jag använt i min research inför projektet och delar av det finns även med, invävt i själva VR-upplevelsen.

I upplevelsen görs nedslag i olika miljöer kopplade till viktiga perioder i Gullis liv. Upplevelsen tar sin början på 40-talet då hon var barn, fortsätter på 70-talet då hon började springa maraton och avslutas med ålderdomen på 2010-talet.

Pernilla Belfrage, regissör

Logotyper Angelonia

Stillbild från Angelonia

En av målgrupperna för Angelonia är äldre och tack vare Kultur för äldre i Malmö Stad har vi kunnat testa upplevelsen på särskilda boenden både under dess produktion och som färdig upplevelse med fint resultat. Men, Angelonia fungerar även bra att visa i andra sammanhang som på bibliotek, museum eller inom skolan. Är ni intresserade av att boka en visning så kontakta oss gärna så tar vi fram ett visnings- och kostnadsförslag baserat på just era behov!

VR-upplevelsen är 12 minuter lång och är utvecklad för VR-headsetet Meta Quest 2.
Team: Regissör Pernilla Belfrage, VR-utvecklare Mads Vadsholt
Producenter: Pernilla Belfrage/Anna J. Ljungmark.

Angelonia är en samproduktion med Film i Skåne/konsulent Lisa Nyed, och är producerad med stöd från Svenska Filminstitutet/konsulent Anna Weitz, Konstnärsnämnden samt Längmanska Kulturfonden. Angelonia är utvecklad via ANIDOX:LAB och Malmö Doc Lab.

Kontakt:

pernillabelfrage@gmail.com
www.pernillabelfrage.com/angelonia

Kontakt och rådgivning

Jeanette Schjerva

Jeanette Schjerva

Konsulent visning och spridning
Filmkultur Visning & Spridning