Skola, konst och kultur i samverkan – för lust och lärande

Skånska kommuner visar hur film och kultur kan bli en naturlig del av skolundervisningen

# Barn & Unga

Region Skånes kulturförvaltning har sedan en tid tillbaka arbetat med att ta fram nya stödstrukturer (subventioner) för skolkultur inom film, spel, litteratur och bildkonst. Den 5 november arrangerades den första konferensen för erfarenhetsutbyte i Helsingborg. Fokus låg på de sex kommunprojekt som genomförts inom utlysningen Kulturresidens för lärande, samt på samtal mellan politiker, skolledare och kulturföreträdare om vad som behövs för att få till en bra samverkan mellan skola, konst och kultur.

Öppningstalare var Mats Trondman, professor i sociologi vid Linnéuniversitetet, och moderator för dagen var Katarina Ellborg, lektor och forskare vid samma universitet.

Mats Trondman och Katarina Ellborg. Foto: Carolina Falk

Pilotprojektet ”Att läsa och dela berättelser” 

Carolina Falk, Film i Skånes Utvecklare Barn och unga presenterade kommunprojektet ”Att läsa och dela berättelser” tillsammans med Tine Billing, numera pensionerad barnkultursekreterare i Eslövs kommun, Una Mether, legitimerad lärare på Ölyckeskolan i Löberöd, Maria Söderling, lektor och forskare Burlövs kommun samt Måns Billing, talangutvecklare på Game Habitat.

Pilotprojektet i Eslövs kommun har fokuserat på att stärka elevernas medie- och informationskunnighet genom samtal i halvklass kring film och digitala spel tillsammans med filmpedagog Figge Heurlin från Film i Skånes nätverk Beställ en film-och mediepedagog samt med Måns Billing.

En gemensam riktning för skola och kultur

Anna Lyrevik, Förvaltningschef på Region Skånes kulturförvaltning, inledde konferensen med att beskriva det pågående arbetet med att utveckla stödstrukturer och subventioner för skolkultur inom film, digitala spel, litteratur och bildkonst. Syftet är att skapa långsiktiga former för samverkan mellan skola och kulturaktörer, så att fler barn och unga får möta olika konstnärliga uttryck som en naturlig del av undervisningen.

– ”Det är glädjande att Region Skåne nu tar fram ett stöd för film och digitala spel, bild och form samt litteratur och serier. Ett stöd ger handlingsutrymme åt regionala resurser som Film i Skåne att kunna bistå en kommun i deras utvecklingsarbete med t ex skolbio eller annan filmpedagogisk verksamhet. Det är tack vare att Svenska Filminstitutets haft ett stöd till filmkulturell verksamhet i drygt 30 år som stödstrukturen för film i skolan kunnat växa sig så stark som den är i Sverige idag. När Skapande skola lanserades 2008 hade Film i Skåne redan ett nätverk av frilansande filmpedagoger som kunde möta efterfrågan på kulturaktörer som var kvalificerade att jobba i skolan,” berättar Carolina Falk, utvecklare Barn & Unga på Film i Skåne.

Nätverket Beställ en film-/mediepedagog bistår gärna kommunerna i deras filmpedagogiska arbete, och flera av dem har varit involverade i pilotprojekten.

Kommunernas arbete visar bredden

Ett centralt inslag under dagen var presentationerna från de sex kommuner som deltagit i satsningen Kulturresidens för lärande. Pilotprojekten visar på den stora variation som finns i hur konst och kultur kan integreras i skolan.

I Osby kommun har elever i årskurs 4 fått möta litteratur och berättelser från olika tider och platser. En del av projektet har genomförts i samarbete med BUFF Malmö Filmfestival, där eleverna sett filmen Hälsningar från mars och därefter skapat egna berättelser som ska presenteras vid en vernissage för föräldrar i december.

I Sjöbo kommun fick två femteklasser arbeta tillsammans med en författare, en konstnär och en filmskapare med det gemensamma målet att skapa kortfilmer på temat vänskap. Anna Lönn Franko från ”Beställ en film-/mediepedagog” lärde eleverna göra film i stopmotion-teknik. Filmerna kommer att visas på biograf Flora i Sjöbo.

Helsingborgs stad har genom projektet ”Min stad – ett filmprojekt” arbetat med att ge elever i förskola och grundskola möjlighet att skildra sin stad genom film. Barnen har skapat kortfilmer om Helsingborg som sen visades på Filmstadens biograf inför publik bestående av barn, föräldrar, politiker och skolledare.

I Eslövs kommun har två olika projekt genomförts. Det första, Att läsa och dela berättelser, har fokuserat på att stärka elevernas medie- och informationskunnighet genom samtal kring film och digitala spel. Det andra projektet, Att skriva och illustrera en bok, har riktat sig till årskurs 6, där eleverna under handledning av en författare och en illustratör fått skapa egna berättelser och bilder till en gemensam bok.

Kristianstads kommun har arbetat med två resursenheter för elever i årskurs 7–9. Genom film, digitala spel och serier har eleverna fått nya verktyg för att uttrycka sig och stärka sina sociala förmågor. Projektet genomfördes i samarbete med BUFF Malmö Filmfestival och spelpedagogen Oscar Wemmert som är med i ”Beställ en film-/mediepedagog”. 

Ny utlysning: Kulturresidens för lärande +

I samband med konferensen presenterade Magnus Engvall, utvecklare film och digitala spel på Region Skånes kulturförvaltning, att en ny utlysning av Kulturresidens för lärande nu öppnas. Ansökan om stöd är öppen från den 27 oktober till och med klockan 12.00 den 21 november 2025.

Läs mer och ansök här:
https://utveckling.skane.se/soka-stod/bidrag-att-soka/kulturresidens-for-larande/

Läs mer om pilotprojekt ”Att läsa och dela berättelser”:
https://filmiskane.se/sv/artiklar/film-och-digitala-spel-starker-analysformagan-hos-elever-i-eslov

Magnus Engvall presenterar utlysningen Kulturresidens för lärande +. Foto: Carolina Falk

Artikelfoto: Från vänster; Maria Söderling, Una Mether, Carolina Falk, Tine Billing och Måns Billing. Fotograf, Oscar Wemmert.